Frnk 1 Het prille begin
2 De vuurdoop

Een nieuwe reeks van uitgeverij Dupuis. Doelpubliek: avontuurlijke jeugd met de nodige portie fantasie.
De start is alleszins veelbelovend! Een 13-jarige weesjongen ontvlucht het weeshuis en belandt na een ongelukkige val in de prehistorie. Gedaan met het gemak, de luxe en de GSM. Vanaf nu is het overleven wat telt. De lokale bewoners maken het hem echter niet altijd even gemakkelijk. Het taalverschil speelt daar zeker een rol in want de oermensen kennen immers geen klinkers. Maar eveneens het feit dat Frank de groep waarbij hij vertoeft allerlei nieuwe, moderne zaken wil leren zoals vuur maken, maken hem niet bijzonder geliefd.
Zoals aangegeven vind ik de insteek erg leuk en origineel. De confrontatie met Franks’ nieuwe omgeving zorgt voor amusante situaties. Ook de communicatie tussen Frank en de anderen zorgt voor een leuk extraatje in het eerste album (in het tweede vervalt dit grotendeels). Het zet je immers aan om de klinkerloze woorden te ‘vertalen’. En dat is niet altijd even eenvoudig. Wat dacht je bv. van de tekst “HJ RKT VRMD. K DNK NT DT HJ TBR S.” of “LLS PRMN! STRKS ZJN Z TRG! T MT R NTJS TZN!” Gelukkig helpen de tekeningen en de context wel. Bovendien kom je er op den duur wel in, in dat taaltje.
Deze strips bieden dus heel wat positiefs. Toch is niet alles rozegeur en maneschijn. Enkele vondsten en toevoegingen in het tweede album vind ik immers op het randje balanceren. Ze doen afbreuk aan de historische setting en gaan wat in tegen de aanzet van het eerste album. Ik hoop dat de auteurs niet veel verder gaan op die ingeslagen weg en dat ze meer bij een realistischere benadering blijven (voor zover dat mogelijk is binnen het thema van de reeks). Ondanks deze -in mijn ogen- minpuntjes overheerst toch het positieve gevoel, vooral dankzij het humoristische aspect dat een belangrijk onderdeel vormt.
De kinderen in huis zijn het trouwens volmondig met me eens en zullen het vervolg graag zien komen.
Ook het grafische element zorgt ervoor dat deze reeks meer dan geslaagd mag genoemd worden. De tekenstijl die Brice Cossu hanteert is Europees, maar bevat duidelijk ook invloeden van manga. Het geheel oogt degelijk en mooi onder andere door de moderne inkleuring.
Wie een voorsmaakje wil:

Besluit: een meer dan geslaagde start van deze frisse reeks die heel wat jongeren enorm zal kunnen bekoren.