Tijd voor beweging 1 Tijd voor beweging met Daniël

Niet echt politiek correct, niet echt correct, meestal out of the box en zeker niet normaal... zo kan je dit boek wel beschrijven. Het is een mengeling van foto's, woordspelingen, cartoons en gags, waardoor elke pagina of spread een grap vertelt. Doch is dit niet voor de onschuldigen onder ons (als die er al zijn), want er wordt met enige regelmaat de grens opgezocht, maar het moet niet altijd de mooie en correcte show zijn. Af en toe mag plat en vuil ook, als het maar goed gevonden is en dat is het hier meestal wel. Ook de afwisseling in media en daardoor de uitgangspunten zorgen er voor dat je binnen het gegeven thema toch behoorlijk wat afwisseling tegenkomt. Net dat zorgt er voor dat je dit in één ruk uitleest. Dat valt niet zo veel voor, toch niet voor mij, bij humoristische stripboeken.

Het onderwerp van dit boek is wat de titel zegt, beweging. Telkens wordt er een hoofdstuk besteedt aan één aspect uit de beweging, bijvoorbeeld bewegen met dieren of met jezelf of met planten of... Thema's genoeg en je kan nu, lezend achter je scherm, niet bedenken hoe uiteenlopend elk van die hoofdstukken is ingevuld. Het is maar de vraag of je op het einde nog gelooft dat beweging de mensheid vooruit helpt.

Het grafische aspect is, zoals reeds gezegd, zeer divers. Maar overheersend is een cartoon-stijl waarbij Daniël, een dikke, blote man, ons meeneemt in de gags. Naast de foto's is het kleurengebruik meestal eerder beperkt. Dit is geen realistische tekenstijl, maar de grappen zijn dat ook niet.. ik hou wel van de spitsvondigheden en twists die je hier voorgeschoteld krijgt.

In het kort: een entertainend uurtje