Insecten 4 Deel 4

Races tussen kriebelbeestjes, een mierendoolhof of allerlei minder diervriendelijke activiteiten: insecten vormen al sedert mensenheugenis een bron van ontspanning voor kinderen. Heel vaak echter weten diezelfde jongeren maar weinig af van hun ‘speelgoed’ en daar wil deze strip verandering in brengen op een leuke en speelse manier.
Dit album bestaat uit heel wat grappige vertellingen waarmee de auteurs kennis willen overbrengen. Op de ene bladzijde overheerst het educatieve al wat meer dan op de andere, maar een bladzijde omslaan zonder iets slimmer te zijn geworden, is bijna niet mogelijk. De besproken insecten en weetjes zijn heel divers van aard waardoor je vlotjes het einde van de strip haalt. Natuurlijk draagt de gebruikte humor daar een heel stuk toe bij. Cazenove en François weten altijd wel een toffe en grappig invalshoek te vinden om een bepaald aspect van hun besproken insecten te behandelen.
Alles onthouden wat hier te leren valt, is dus wel erg moeilijk. Daarvoor passeren teveel insecten en weetjes de revue. Niet dat dat erg is natuurlijk: er blijft altijd wel iets hangen. En het grote voordeel van deze vorm van kennisvergaring is dat je eenvoudig en snel enkele bladzijden kan herlezen. Kleine kanttekening misschien: als een jonger iemand gretig door dit album bladert, zal hier en daar een woordje uitleg door een volwassene meer duidelijkheid scheppen.
Voor iedereen -van jong tot oud- geldt echter: met de kennis die je uit dit album puurt, kan je zonder twijfel heel wat indruk maken op je minder belezen medemens!

De manier waarop alles in beeld wordt gebracht door Nathan Cosby is niet echt (lees: echt niet) wetenschappelijk verantwoord. De diertjes zijn karikaturaal getekend, kunnen spreken en beschikken vaak over heel wat menselijke trekjes. Toch zijn de insecten goed herkenbaar door de nadruk voldoende te leggen op de opvallende kenmerken. De keuze voor het karikaturale heeft als voordeel dat het album aantrekkelijk is en vlotjes leest.

Ook nog even meegeven dat achteraan het album een 6-tal pagina’s lang serieuzer en uitgebreider wordt ingegaan op wandelende takken.

Besluit: deze reeks blijft grappig én erg leerrijk voor jong en oud!