Thomas Noland 1 Enkele reis naar de hel
2 De laatste strohalm
3 De wees van de sterren
4 Gestrand in de jungle
5 De meeuw

Thomas Noland is een stripreeks die je raakt. Het unieke tekentalent van Franz is hier samengebracht met de verhalen van schrijver Daniel Pecquer. De rode draad in deze reeks zijn de belevenissen van hoofdpersoon Thomas Noland in de Vietnamoorlog (1964-1975).

Alle albums laten zich lezen als een avonturenroman, waarbij de hoofdlijn van het verhaal zo nu dan verlaten wordt als fantastische personages met bovenmenselijke krachten verschijnen en de grens van ruimte en tijd vervaagd. Iedere keer als de magie doorbreekt verandert het verhaal van karakter en wordt de lezer een andere inkijk gegeven op de hoofdpersoon. Deze zijsprongen beslaan soms wel de helft van een album. Als zo'n intermezzo eindigt, wordt de hoofdlijn weer wordt opgepakt en loopt het verhaal verder.

De reeks Thomas Noland kan tot het magisch realisme worden gerekend en Pecquer schaart zich daarmee in het rijtje schrijvers als Gabriel García Márquez, Isabel Allende en Patrick Süskind. Tekenaar Franz Drappier is een vakman eerste klas. Er zijn naar mijn idee maar weinig tekenaars die de ziel van een verhaal zo goed in beeld kunnen brengen als hij dat doet. Hij is een allround tekenaar die alle facetten van het vak beheerst en waar de liefde hiervoor van de tekeningen afspat.

Het eerste deel van de reeks verscheen halverwege de jaren tachtig in de collectie Dargaud. Met onderbrekingen verschenen daarna nog vier delen, het laatste deel in 1998. Door middel van flashbacks wordt de familiegeschiedenis verteld van Thomas Noland, welke begint met de goudzoeker Machus Noland, zijn betovergrootvader. Er lijkt een vloek op hun geslacht te rusten, iedere generatie wordt achtervolgd door geweld, onrecht en armoede. Thomas heeft als vrijwilliger dienst genomen in het Amerikaanse leger om zijn vader op te sporen die als oorlogscorrespondent in de jungle spoorloos is verdwenen.

Onlangs heb ik na jaren de hele reeks weer herlezen. Ik heb er opnieuw van genoten en reken deze reeks tot een van mijn favorieten.