Ik & jij 1 Ik & jij

Blijkbaar is de samenwerking tussen scenarist Gilles Dal en tekenaar Johan De Moor erg goed verlopen bij het in 2015 verschenen « verkild hart », want beide heren waagden zich opnieuw op het hobbelige pad van de moeilijkere thema’s. Na de zin van het leven en de midlifecrisis in “verkild hart” wordt nu de liefde onder de loep genomen. Vooral het liefdesverdriet, na het verbreken van een relatie komt aan bod. Waarom hebben we zoveel verdriet, en is dit overal zo?

Johan De Moor maakte vooral naam met zijn reeks “Kobe De Koe”, op scenario van Stephen Desberg. Daarin combineerde hij zijn specifieke tekenstijl met collages om bepaalde gevoelens, reacties of situaties te versterken of uit te vergroten. Ook in dit album komt zijn handelsmerk weer veelvuldig aanbod, maar daarnaast verandert De Moor soms ook van stijl, kleurgebruik en technieken. Dit is echter niet storend doordat we geen aaneensluitend verhaal krijgen voorgeschoteld, maar een aantal verschillende thema’s die aan bod komen. Die thema’s staan al vermeld op de cover. Die stelt een roos voor die symbool staat voor “de relatie”, daar rond zijn, als bij een mind-map verschillende woorden/thema’s geassocieerd die bij je opkomen als je aan een relatie denkt. Die komen in het boek dan allemaal aan bod.

Door het boek heen volgen we een alledaags stel, die tussen de alledaagse beslommeringen door verteld over een bevriend koppel dat net is gescheiden en waarvan de man niet zo goed om kan met de scheiding. Hun gesprekken over wat ze gaan eten steken schril af tegen de wanhoop van de man. Verder gaan de auteurs ook op zoek naar de bron van hartenpijn, hoe gaat men daar mee om in verschillende culturen. Is het iets dat ons is opgedrongen door het kapitalisme, het burgerlijk patriarchaat en de romantiek?
Net zoals een rouwproces moet ook het einde van een relatie verwerkt worden volgens verschillende fasen, ook die komen uitgebreid aan bod.

Dit is geen doorsnee stripverhaal voor wie op zoek is naar een portie actie, avontuur en ontspanning, soms lijkt het wat vergezocht, maar andere stukken laten wel een diepe indruk na. Dit is een strip die je na de eerste lezing even aan de kant moet leggen, en daarna nog eens moet lezen omdat je er weer iets nieuws in gaat ontdekken!