Ravian door... 1 Shingouzlooz Inc.

Ravian en Laureline zijn terug! Na een passage op het witte scherm, keren ze nu ook in hun originele vorm terug, namelijk als beeldverhaal. Lupano en Lauffray tekenden akkoord om een vervolg te breien aan de SF-klassieker van Pierre Christin (scenario) en Jean-Claude Mézières (tekeningen). Geen eenvoudige opgave, want het succes van een klassieker nieuw leven inblazen, is een gewaagde onderneming doordat de verwachtingen hoog liggen.
Lupano (Alim de leerlooier, Krasse knarren) is echter de geknipte man gebleken voor deze opdracht. Deze schrijver heeft op magistrale wijze de sfeer van de oorspronkelijke reeks opnieuw weten op te roepen. Van het naïeve en nog onvolwassen gedrag van Ravian, over de bemoeizucht van de Shingoos tot aan het humoristische karakter van de hoofdrol vertolkende robot toe: dit album past het allemaal op een sluitende manier in elkaar. Het enige wat op het eerste zicht een anomalie lijkt, is de woedend door de tekeningen scheurende ‘meneer Albert’. Wat kan die goedaardige man in hemelsnaam in zo’n furie doen ontsteken hebben? Maar voor alles is een sluitende verklaring. Lupano laat geen steken vallen en schreef een uitstekend verhaal samen. Bovendien bouwt het scenario op naar een climax met onverwachte ontknoping, iets wat we in de oorspronkelijke reeks niet steeds voorgeschoteld kregen.
Het tekenwerk van Lauffray is niet echt te vergelijken met dat van Mézières. Een exact lijkend vervolg maken was dan ook niet de bedoeling. Het belangrijkste is echter dat de personages voldoen aan het beeld dat de lezers van ‘Ravian’ hebben. Het uiterlijk sluit goed aan bij de oorspronkelijke creaturen en de houdingen geven uitstekend de belangrijkste karaktertrekken van de protagonisten weer.

Besluit: een waardig album dat ik met héél veel plezier heb gelezen en dat (hopelijk) veel bijval zal kennen!