V voor Vendetta 1 V voor Vendetta

Een werk van Alan Moore recenseren is op zich niet zo evident. De Man is gelauwerd voor zijn vele werken en deze V heeft daarbij nog eens een speciale geschiedenis. V voor Vendetta is een integrale uitgave in het Nederlands, die in de originele taal in meerdere delen werd uitgebracht. Deze uitgave kostte Moore ongeveer zeven jaar om af te werken. Een van de oorzaken was dat Warrior, het tijdschrift waar V in werd voorgepubliceerd, ongeveer halfweg het verhaal ophield te bestaan. Na een pauze van vijf jaar werd het werk voortgezet, nu onder DC-vlag, en werd het in '88 afgewerkt. Waarom het nu pas dan in het Nederlands uitbrengen is wel de vraag. Velen zullen veeleer de film uit 2005 kennen, die grotendeels op de comic is gebaseerd, zij het dan op z'n Hollywoods ingevuld. Uitgeverij De vliegende Hollander heeft het blijkbaar op zich genomen om klassiekers uit te brengen die in onze moedertaal nog niet op de markt waren. En ik ben ze daar dankbaar voor.

Voor ik verder ga met het verhaal, nog een woordje uiteraard over David Lloyd. Hij is voor het grootste deel de illustrator van dienst en levert een voortreffelijk werk af. Het met pastelkleuren afgewerkte boek laat een ruig en bedrukt beeld achter. Het zet volledig de toon neer die Moore voor ogen had. Nota: de eerdere Warrioruitgaven waren in zwart-wit en pas bij heruitgave van DC ingekleurd. Deze V is meteen ook het meest erkende werk van Lloyd.

Op naar het verhaal dan. Engeland wordt, na een beperkte nucleaire oorlog, geregeerd door een totalitair, fascistisch regime. V is de superintelligente schaduwstrijder, wiens identiteit nooit onthuld wordt. Hij dompelt het land onder in een anarchie, om het uiteindelijk de totale vrijheid te geven.
Het verhaal is, ondanks de setting van de postnucleaire periode, heel herkenbaar. Het regime houdt iedereen onder controle dankzij een drukkend toezicht. Alle informatie wordt behandeld in een gigantische computer, die dan ook gevoelig is voor aanvallen. Deze computer wordt uiteraard ook gecontroleerd door de leider van het totalitaire regime.
En er zijn nog meer raakpunten met wat er vandaag gebeurd. We moeten ook meer en meer onze privacy opgeven voor de zogenaamde, veiligheid tegen... (gelieve zelf aan te vullen :)) ). We worden meer en meer gecontroleerd en politie en overheidsinstanties weten steeds meer en meer over ons doen en laten.

Wat mij vooral getroffen heeft in het verhaal zijn niet zozeer de acties van V, Maar vooral hoe hij al manipulerend Evey Hammond naar haar vrijheid leidt. En niet zomaar een vrijheid. Neen, het is een totale, ongekende vrijheid van de wereld en van mensen. V wandelt als een filosofisch personage met een voor hem duidelijk doel door het verhaal en raakt verschillende mensen in hun eigen leefwereld op een zodanige manier dat hun leven totaal veranderd, of simpelweg beëindigd als het hem uitkomt.

Ik kan hier nog wel enkele paragrafen volschrijven over de dingen die me geraakt hebben bij het lezen van dit donker filosofisch, naar vrijheden snakkend werk. Maar dat zal ik niet doen. Als je meer wilt weten,zal je je het verhaal moeten aanschaffen. En ik ben er vrij zeker van dat, als je je grenzen wilt verleggen en een diepzinnige comic wilt lezen, je bij je volgende bezoek aan de SSZ wel aan deze recensie zult denken.

Bevrijd jezelf.