Legende 1 Het wolfskind
2 Het dichte woud
3 De grote klopjacht

genre: ridderverhaal / avontuur, mysterie en, naar ik verwacht, een dosis horror

tekst en tekeningen: Yves Swolfs

Aelred von Hilsheim vertelt de geschiedenis van Tristan von Halsberg, die de dolende ridder werd genoemd. Het verhaal speelt zich af in een gebied dat ik ergens in Elzas-Lotharingen situeer, in een wereld met ontoegankelijke wouden waarin elfen en bosgeesten nog heersen en extra gevaar betekenen. Hertog Matthias de Dikke is hier de heerser, die vanuit zijn machtige burcht het volk onder de stalen duim houdt. Die burcht heeft hij door middel van verraad veroverd op zijn eigen broer, die daarna met zijn hele gezin werd vermoord. Deze usurpator, die op iedereen indruk maakt, is in werkelijkheid minder sterk dan hij lijkt. Op de achtergrond wordt alles gestuurd door de op het oog gedienstige Milos Shaggan. Deze voormalige kloosterling heeft de banden met de kerk en met God verruild voor boosaardiger relaties. Waar wezens ouder dan de mens een rol spelen, is ook ruimte voor duistere krachten, en het is duidelijk dat Milos weet hoe hij die moet aanwenden.

De geschiedenis opent met een achtervolging, waarbij onze dolende ridder in het nauw wordt gedreven. Zoals dat legendarische helden betaamt, hakt hij in zijn dooie eentje een enorme overmacht in de pan. Dodelijk gewond sleept hij zich naar een eenzame boshut, waar een schone dame, bedreven in kruidkunde en andere medische technieken, hem liefdevol verzorgt. Eigenlijk een verhaal van dertien in een dozijn, waarbij de clichés elkaar in rap tempo opvolgen. Echter, dat is bij James Bond ook zo en toch trekt deze playboy al jaar na jaar volle bioscoopzalen. De ingrediënten hoeven niet nieuw te zijn om een gerecht te doen smaken. Als u van de verhalen rond koning Arthur en Merlijn houdt of van sprookjesfiguren, dan is Legende iets voor u.

Deze strip is beslist geen artistieke hoogvlieger, ondanks het onmiskenbare tekentalent van Yves Swolfs. Deze albums bieden de liefhebber evenwel een boel leesplezier. De gebeurtenissen worden vakbekwaam aaneengeregen, waarbij de kans op verveling miniem is. Goede ontspanning, niets meer en niets minder.