De aantekeningen van Darwin 1 Het oog van de Kelten

Een nieuwe reeks rond de man die "The Origin of Species" heeft geschreven. Darwin, geboren in 1809 en overleden in 1882. Hij was een Engels natuuronderzoeker, bioloog en geoloog en vooral bekend van zijn theorie dat evolutie van soorten wordt gedreven door natuurlijke selectie. Tijdens een onderzoekreis met het schip de Beagle bezocht Darwin zowat de halve wereldbol en ontdekte hij verschillende diersoorten die hij in de rest van zijn leven zou blijven onderzoeken en classificeren. Hij bestudeerde de plaatselijke dieren, planten, fossielen en geologie.

Samenvatting van deze strip: We zeggen en schrijven 1860. In de mijnstad Yorkshire gebeuren enkele gruwelijk moorden, gepleegd door een op hol geslagen roofdier. De Britse regering vraagt aan Charles Darwin, zijn verleden in gedachten houdend, om deze moorden te onderzoeken. En ook al heeft het gros van de critici ernstige twijfels over het kunne van Darwin, toch komt hij steeds dichter en dichter bij de waarheid.

Het verhaal is knap getekend door een in het Vlaamse landschap toch wel vrij onbekende tekenaar Eduardo Ocaña. Tot op heden was nog geen enkele strip van hem vertaald in het Nederlands. Wel was hij één van de tekenaars van Kookabura, namelijk van het 7de deel. Deze is momenteel lost in translation, maar weet dat de liefhebbers van deze serie hier ongelofelijk op zitten te wachten.
Zijn tekenstijl? Wel realistisch met hier en daar een abstract trekje. Niet negatief bedoeld, maar zijn tekenstijl is gewoon schitterend te noemen, maar soms laat hij hier of daar wel een steek vallen. Dit zal voor de gemiddelde lezer totaal niet opvallen omdat het verhaal in zo een rotvaart gaat dat je niet het gevoel hebt dat er hier geen hiaten te melden zijn.

De scenarist Runberg kan ik alleen verwijten dat hij aan een lichte vorm van luiheid lijd. Een gebrek aan achtergrondinformatie, die je eenvoudig via google vindt, maakt dat heel wat details in deze strip zijn verwaarloosd. Zo had Darwin een enorme weerzin voor alles wat bloed betreft, in het verhaal bevindt hij zich tussen enkele uit elkaar gereten lijken en verminkte paarden en dit bezorgde hem totaal geen braakneigingen. Ook was het zo dat Darwin vanaf 1837 een aanval van hartkloppingen en andere kwalen had die hem de rest van zijn leven bleven achtervolgen. Hij moest namelijk zijn werk opgeven door hevige maagpijnen, zweren en ander symptomen. In de strip wordt deze zieke man als een zuipende en prostitué-neukende man afgebeeld. Lijkt me vrij onwaarschijnlijk, dus.
Ook wat het aantal kinderen betreft zit ik met een zekere onzekerheid. Op het moment van het verhaal zou hij Vier jongens en twee meisjes hebben. In het verhaal is dit iets anders. De vraag is alleen of het de bedoeling is om Darwin als Darwin op te voeren of is het gewoon de bedoeling om deze hoofdfiguur te gebruiken om dit spannende avontuur tot een goed einde te leiden. Persoonlijk ga ik voor de tweede optie.

Het verhaal is meeslepend, intrigerend en spannend. Het einde is pas het begin. Dit eerste deel bezorgd je een ongemakkelijk gevoel. En laat ons duidelijk zijn dat dit positief bedoeld is. Je krijgt nooit het gevoel van "Déjà voe" zoals onze Amerikaanse vrienden dit verwoorden. Spannend tot het einde en uitkijken naar het tweede deel. Soms verwijt men me wel dat mijn recensies nogal positief zijn, maar vermoedelijk wordt in het Vlaamse striplandschap al zulks een selectie gehouden dat de minder strip niet de kans heeft om door te dringen tot wat ons behelsd. En dit is mijn conclusie van dit verhaal dus ook. Spannend, goed getekend, plots vanjewelste en een angstaanjagende realiteit. Eén woord:Iloveit. :P