Witte Termiet 1 Wedergeboorte

Na reeksen als Lanfeust, Opaal,... keek ik erg uit naar nog eens een goede nieuwe SF-serie. Met 'Witte Termiet' hoopte ik op een bevrediging van dat gevoel. Als je afgaat op de achterflap (ik weet het: dit is niet steeds een even goed idee) moet deze reeks een absolute topper zijn. Zo gigantisch veel wordt er niet vertaald uit het Italiaans, dus ook dat kan een indicatie zijn van de kwaliteit.

Het verhaal begint beloftevol: keiharde actie weergegeven in schitterende afbeeldingen. Na enkele bladzijden keren we terug in de tijd en krijgen we de inleiding op het verhaal te lezen. De achtergrond waartegen het verhaal zich afspeelt wordt uitvoerig geschetst. In die mate zelfs dat we voor het vervolg van de eerste zes bladzijden, het eigenlijke verhaal dus, moeten wachten op het tweede album.
Het verhaal mixt enkele klassieke elementen (zowel uit stripreeksen als tv-series) tot een nieuw geheel. Nu gebeurt dit wel vaker, maar naar mijn gevoel slagen de auteurs er niet voldoende in om de gekende ingrediënten op een verfrissende manier te brengen. Het is te duidelijk waar de inspiratie vandaan komt.
Ook op een ander gebied loopt het niet helemaal zoals ik verwacht had. Er zijn slechts een tweetal personages waarvan het karakter een beetje wordt uitgediept. Eén ervan is dat van Uther, prins van een van de steden die met elkaar in oorlog zijn. Dit boosaardige personage wordt echter heel karikaturaal weergegeven; het stoorde me enorm. Jammer. Hopelijk wordt dit iets afgevlakt in de volgende delen én gaan we meer kunnen meeleven met een of meerdere hoofdrolspelers.

Het tekenwerk is van een hoogstaand niveau. Er zitten ware meesterwerkjes tussen de tekeningen. Het kleurgebruik en het toepassen van de schaduwen zit goed. Hier en daar schort er iets aan de verhoudingen (voornamelijk van de personen), maar dit is niet storend. De tekenstijl is duidelijk beïnvloed door Don Lawrence: sommige plaatjes lijken zo uit een album van Trigië te komen. Gelukkig heeft het album als geheel wel een duidelijk te onderscheiden stijl en is het het bekijken meer dan waard.

Besluit: deze reeks schiet er (nog) niet uit als topper. Voorlopig hou ik een definitieve conclusie in beraad omdat het verhaal veel potentieel heeft maar het evengoed kan vervallen in tientallen clichés. Het tekenwerk is uitstekend en maakt een aankoop goed te verantwoorden. Het tweede deel wordt door ondergetekende zeker in huis gehaald!