De onzichtbare kunst 1 De onzichtbare kunst

Na Stijloefeningen van Matt Madden brengt Strip Turnhout, de organisator van het gelijknamige festival, opnieuw een striptheoretische strip uit. Vergeet de enkele universitaire eindverhandelingen in ons taalgebied, en je weet dat diepgaande publicaties over het stripfenomeen op één hand te tellen zijn.

Understanding Comics van Scott McCloud verscheen in 1993 en kreeg al snel de reputatie van een definitieve dissectie van het beeldverhaal. Op de achterflap van de Nederlandstalige editie staan adelbrieven van grote meneren als Matt Groening, Art Spiegelman, Alan Moore en Will Eisner, en hun namen staan daar niet onterecht. Eisner pende al eerder zijn analyse van stripdynamiek neer in zijn Comics and Sequential Art, maar wat McCloud hier presenteert, is niets minder dan het fundament van de negende kunst.

Zelf omschrijft hij in Stripgids het onderwerp als "wat er overblijft wanneer je alle personages, uitgeverijen, titels, tekenaars, papier en inkt verwijdert". Dat kan klinken als een nachtmerrie voor onze trouwste medewerkers aan de databank, maar wanneer je elke strip in je boekenkast ontleedt, kom je telkens dezelfde syntax tegen. Comics, manga en Europese strips enerzijds en alle auteurs anderszijds maken gebruik van een andere spelling en woordenschat. Het is de verdienste van McCloud dat hij deze schijnbare tegenstellingen van stijlen overstijgt en ons stripliefhebbers het skelet van het veelkoppige stripbeest laat zien.

McCloud is zelf de boodschapper van het hele verhaal. Hij neemt de lezer mee doorheen de geschiedenis van de strip, de vooroordelen tegenover striplezers, de structuur, het tijdsverloop, het narratieve aspect en het creatieve proces. Dat doet hij in eenvoudige zwartwit tekeningen, behalve in het hoofdstuk over kleurgebruik uiteraard. Elke paneel is niet zomaar een tekening, maar net een illustratie van wat hij net wil aantonen. Natuurlijk, een boek over dé strip kan niet anders dan een strip zelf zijn.

Het resultaat vergt wel een kleine inspanning, vermits Nederlands als instructietaal de duimen moet leggen voor het Engels. Desalniettemin zou elke zichzelf respecteerde stripverslaafde dit boek op de plank moeten hebben, of op zijn minst doorbladerd in de stripspeciaalzaak. Understanding Comics kan je trouwens ook terugvinden tijdens kortingsactie van De Andere Strip. Misschien niet het meest voor de hand liggende leesvoer, maar misschien daarom net wel de beste investering en de betrouwbaarste gids om heel het stripuniversum verder te verkennen.