High Security 5 De schaduw van Ezekiël 1/2

In de Temple, de naam voor de gevangenis waar Aleks werkt, gaat alles zijn gewone gangetje. Gevangenen komen en gaan. En zij die gaan komen vaak sneller terug dan de bewakers zouden willen. Eén van de gangsters die ontslagen worden is Casey, opgepakt voor een onbenulligheid. Hij wil er vandoor gaan met de poen die hij van zijn baas gestolen heeft. Maar dat is zonder de waard gerekend. Buiten aan de poort van de Tempel staat een ontvangstcomité. En laat dit slechte herinneringen meebrengen voor Aleks. De baas waarvan de poen is ontvreemd is een oude bekende van Aleks. En of dit nog niet genoeg is circuleert er een filmpje van hem en Eva, die op een zwak moment toegaven aan hun dierlijke driften. Deze film werd anoniem naar het volledige personeel van de gevangenis gezonden. Stof genoeg om een strip vol te krijgen.

Callède, de scenarist van dienst, heeft, voor de Nederlandse markt, nog niet echt hoge toppen geschoren. Series als "Halloween", "In de Nacht", "Damocles",... werden ofwel opgedoekt ofwel werd de vertaling stopgezet. En de enige echt goede serie van deze scenarist "Enchaînés" werd nog niet vertaald. We leven dus op hoop.

Ook High Security was wat in hetzelfde bedje ziek. En hier wil ik de klemtoon leggen op was. Cyclus drie start namelijk ijzersterk en opent dus perspectieven voor een keiharde thriller. We komen meer te weten over het verleden van Aleks, waarvan onze ogen serieus opengaan. De vraag is natuurlijk waarom dat we dit nu pas te weten komen, maar laten we dit detail niet te nauw aan ons hart komen.

De tekenaar Gihef heeft met dit deel ook een serieuze sprong voorwaarts gemaakt. Je krijgt het gevoel dat deze twee creatievelingen eindelijk elkaar gevonden hebben en zich totaal geven om van deze derde en waarschijnlijk ook laatste cyclus toch nog een memorabel epos te maken. Wetende dat ze ook samen aan "Enchaînés" hebben gewerkt mag ons dit niet verwonderen.

Je hoeft de vorige delen niet gelezen te hebben om hier te kunnen volgen, maar weet dat je de betekenis van veel kwinkslagen en knipogen niet zal begrijpen.