Martha Washington INT 1 Een Amerikaanse droom

In 1988 sloegen 2 grootheden van de Amerikaanse stripcultuur de handen in elkaar om een toekomstepos vorm te geven. Na Watchmen van Dave Gibbons en Sin City van Frank Miller verwacht je uit die samenwerking een album dat (op z'n minst) niet onderdoet voor deze klassiekers.

'Een Amerikaanse droom' is de bundeling van de mini-serie die bestaat uit Huis & Tuin (oorspronkelijk door Arboris vertaald als Jungle), Reizen & Entertainment (oorspronkelijk vertaald door Arboris als De woestijn), Gezondheid & Welzijn en Dood & Belastingen. Deze 4 albums werden uitgegeven in de reeks 'Liberty'. Uitgeverij De Vliegende Hollander gaf dit album de titel 'Martha Washington – Een Amerikaanse Droom en voorzag het van het nummer 1, wat doet vermoeden dat ook de andere miniseries (Martha Washington Goes to War en Martha Washington Saves the World) vertaald en gebundeld zullen worden. Hoop doet leven, nietwaar?!

Beide auteurs vertellen het verhaal van een gettokind dat alles tegen heeft maar zich toch uit de armoede vecht. Martha's wereld is er slecht aan toe met multinationals die het regenwoud kappen en oorlog voeren tegen de regeringstroepen. Ook de bezetting van de ruimtewapens door neonazi's en een grondwet-veranderende president maken van de wereld een explosief kruidvat.

Van bij de eerste bladzijden word je in het verhaal gesmeten en krijg je direct het gevoel dat dit een ijzersterk vertelsel is. Doordat de levensloop van het hoofdpersonage gevolgd wordt van bij de geboorte in 1995 tot haar zeventiende levensjaar, krijgt men als lezer een heel goed beeld van het gecreëerde universum. De politieke, economische en sociale achtergronden die spelen worden geschetst door een overzicht te geven van de hoofdingen van kranten die voorzien zijn van een summiere uitleg. Hierdoor krijg je als lezer een beter beeld van het Amerika uit deze strip.
Verder staat het boek vol van de verwijzingen naar bv. Vietnam, de fastfood-maffia, oorlogszuchtige presidenten, hebberige multinationals,... Zonder twijfel vindt een beetje Amerika-kenner er vele tientallen. Ook dit draagt bij aan een geloofwaardiger geheel (iedereen kan zich immers deze historische gebeurtenissen voor de geest halen, waardoor het inleven zeker versterkt wordt).
Jammer genoeg wordt hier en daar door de auteurs een uitschuiver gemaakt. De reuzegrote fastfoodrobot is er zo een: absoluut niet passend binnen het geheel en op geen enkele manier realistisch. Gelukkig bevat dit boek zo maar enkele aspecten die aan het geheel niets afdoen

De tekeningen doen eerder oubollig aan, maar de oorspronkelijke albums dateren dan ook reeds van 1990. Dit zie je ook aan andere zaken zoals de afgebeelde computers. De auteurs wilden een realistische setting en hebben zich niet willen vergalopperen aan al teveel technische speculaties. Dat alles gesitueerd werd 5 jaar in de toekomst, vormt de sterkte maar meteen ook de zwakte van dit verhaal. Bij verschijning moet het verhaal angstwekkend reëel overgekomen zijn. Nu, 20 jaar later, loopt het album achter de feiten aan en kan je als lezer enkel nog denken 'zo had het kunnen zijn'. Mits de nodige fantasie kan alles wel geprojecteerd worden naar de nabije toekomst. Dit vereist wel meer inspanning dan de auteurs bedoeld hebben.

Martha Washington – Een Amerikaanse Droom is, ondanks de gedateerde setting, de aankoop meer dan waard! Delen 2 en 3 komen dan ook zeker in m'n kast te staan.