Halloween Blues 1 De voorspelling

Forester Hill is opnieuw een vrij man, maar bevrijd voelt hij zich nog lang niet. Zijn vrouw, de beroemde filmdiva Dana Anderson, werd een jaar eerder vermoord. De politie trof Forester aan op de plaats van het misdrijf. Omdat hij zich niets meer van het drama kon herinneren, werd hij verdachte nummer één. Maar de jury dacht er anders over en nu kan Forester zijn gewone leven hervatten. Toch blijft de moord op zijn vrouw in zijn hoofd rondspoken. Zou hij Dana toch vermoord hebben? Geestelijk verward ziet hij zijn dode echtgenote voortdurend opduiken en hem van de moord beschuldigen.

Maar in New Salem, aan de andere kant van de Verenigde Staten, hebben ze andere zorgen. Een meisje bereikt uitgeput het stadje en wordt door een familie in huis opgenomen. Millie blijkt helderziende te zijn. Ze doet een voorspelling die New Salem op zijn kop zet. In een visioen ziet ze ook John, een appelsienboer, verongelukken. Maar de vrouw van John voelt dat er iets niet klopt. Zij herinnert zich de kapitein waar John vroeger in het leger zo naar opkeek. En zo staat de weduwe op een dag voor de deur van Forester Hill. Om zijn zinnen wat te verzetten belooft Forester een kijkje te gaan nemen in New Salem.

Le Lombard pakt uit met een nieuwe collectie: Polyptiek. En het eerste album dat in deze collectie verschijnt, is al meteen een voltreffer. Toch is de kans groot dat je Halloween Blues onaangeroerd in de stripwinkel laat liggen. Niet alleen is er die afzichtelijke cover, ook de namen die erop prijken spreken niet onmiddellijk tot de verbeelding. Kas kon als tekenaar van Hans nooit overtuigen. En toen Mythic het scenario van Alfa voor zijn rekening nam, ging het met deze reeks enkel maar bergaf. Maar met Halloween Blues herpakken beide auteurs zich en laten eindelijk zien wat ze in hun mars hebben.

Waar Kas de muze gevonden heeft, weet ik niet. Opeens pakt hij uit met een verfijnde tekenstijl met veel oog voor details. Als hij deze stijl blijft hanteren, dan staan ons nog mooie dingen van deze Pool te wachten. Het verhaal van Mythic is knap opgebouwd. Hij vertelt niet alles tegelijk, maar levert ons met mondjesmaat nieuwe informatie, zodat het album tot het einde boeiend blijft. Halloween Blues zal zeven delen tellen. Rode draad in al deze albums is de moord op Dana Anderson. Daarnaast vormt een tweede verhaallijn telkens een afgerond verhaal. Jammer is dat Mythic in de tweede helft van het album enkel oog heeft voor de gebeurtenissen in New Salem. Opeens lijkt Forester Hill zijn vermoorde vrouw vergeten te zijn. Dit is ten eerste wat ongeloofwaardig, maar ook spijtig, omdat juist die 'spookverschijningen' van Dana niet alleen voor de nodige psychologische diepgang zorgde, maar het album ook een komische toets gaf. Als Mythic de twee verhaallijnen wat evenwichtiger aan bod laat komen, dan wordt Halloween Blues een top-reeks.