Djinn 10 Het paviljoen der lusten

Dufaux! Deze man is tegenwoordig alom aanwezig. Je kan geen stripwinkel binnenstappen of je ziet minstens drie verhalen van zijn hand. Waar hij de tijd en de fantasie blijft halen is me niet altijd duidelijk. Wel heeft Dufaux reeds weggegeven dat er nog twee delen volgen en dat dan de kous af is wat Djinn betreft. Volgend deel rondt het verhaal rond Jade af en deel twaalf zorgt voor een goed einde voor een andere hoofdfiguur, namelijk Kim Nelson.

Na de Ottomaanse cylcus (bestaande uit vier delen) en de Afrikaanse cyclus (bestaande uit vijf delen) start met deze aflevering de Indiase cyclus. We bevinden ons in India, kolonie van het Britse Rijk en zijn aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog. De beloften van de onderdanen van Engeland worden niet door iedereen op dezelfde manier gesmaakt. De moeder van de maharadja heeft hier namelijk een totaal andere mening over dan de goedgelovige man. Om de maharadja op het goede spoor te brengen ziet ze maar één oplossing. Jade die de toekomstige schoondochter zodanig kan kneden dat de ogen van de "heerser" van India alleen maar kunnen geopend worden en de ware toedracht hem duidelijk wordt. De taak van Jade als Djinn is om de schoondochter onweerstaanbaar te maken zodanig dat ze haar toekomstige echtgenoot kan kneden en manipuleren en dat doet Jade natuurlijk op haar meest traditionele manier.

De tekeningen van Miralles evolueren naar de volmaaktheid. De sensuele, erotische tekeningen laten nog maar weinig aan de verbeelding over en de sfeerbeelden van het India begin 20ste eeuw al evenmin. Het is één van de best getekende verhalen uit deze reeks. Jean Dufaux grijpt daarentegen terug naar het begin van Djinn. De reden waarom deze reeks in het begin zo een gigantische verkoop had zal nog wel eens lukken, moet het gedacht geweest zijn. En daar heeft hij misschien geen ongelijk in.

Het is een verhaal dat gezellig wegleest. Intriges alom en we hebben weer een groepje met goeden en slechten die voor de spanning zorgen. De stijl van de reeks wordt aangehouden met hier en daar wat geklede mensen, maar vooral veel bloot, dus. Mooi bloot, niets vulgair. Leuk om naar te kijken maar jammer genoeg ver weg van m'n bed. Maar dromen is nog altijd toegestaan.

Andere recensies van deze reeks
Delen 1 tem 4