Largo Winch 17 Zwarte Zee

Er is een nieuw deel verschenen van Largo Winch en dat hebben we geweten. Bij marketingafdeling van Dupuis is het aantal overuren sterk gestegen. Er is niet alleen een trailer gemaakt van het nieuwe verhaal, maar de auteurs Philippe Francq en Jean Van Hamme hebben ook een promoronde mogen doen die ze tot in 'De laatste show' heeft gebracht. Daarnaast was er ook het grote publieksinterview op de boekenbeurs met de bijhorende stempelsigneersessie. Een neergeschreven samenvatting van dit interview en de trailer van het nieuwe album kan je overigens terugvinden op de website van Largo Winch.
Omdat Largo dit jaar 20 jaar is geworden, is er naast een nieuw album ook een boek verschenen met onuitgegeven illustraties, ex-librissen en al het reclamemateriaal dat in al die jaren is gemaakt met Largo in de hoofdrol. Dit boek is enkel in het Frans uitgebracht, maar omdat het vooral tekeningen bevat is het voor ons Nederlandstaligen ook goed te begrijpen. Een must voor de echte liefhebber.
Daarnaast is er van het nieuwe album ook een luxeversie verschenen met een extra katern met geschetste pagina’s en zo. Die versie was ook beschikbaar met een ex-libris maar dit dan ook voor een hogere prijs. Blijkbaar was het enthousiasme bij het publiek voor deze luxeversies groot want de vraag overtrof ruimschoots het aanbod!

Maar het verschijnen van het nieuwe deel is natuurlijk het belangrijkste nieuws. “Zwarte Zee” is het eerste deel van een tweeluik, en heeft een verrassende start: de eerste pagina is eigenlijk een brief van Largo gericht aan zijn werknemers. Dit is een truc van Van Hamme om zo te laten zien hoe Groep W omgaat met de economische crisis. Daarnaast volgt er verderop een interview met Largo Winch dat weer enkele pagina’s beslaat. Dit interview wordt wel gelardeerd met enkele tekeningen. Hier zit er dan weer een knipoog in van de auteurs naar Kuifje, want dit interview wordt net zoals in de Scepter van Otokar gelezen in een vliegtuig. Maar de brief en het interview lezen, is eigenlijk niet nodig om het verhaal te kunnen volgen, dus mensen die niet graag veel tekst lezen, kunnen deze passages gerust overslaan.

Het eigenlijke verhaal gaat voor Largo rustig van start: hij bevindt zich op het huwelijk van Freddy, zijn vroegere piloot en June (de dochter van de skifabrikant die in een eerder verhaal een belangrijke rol speelde). Tezelfdertijd wordt de dochter van een bankdirecteur ontvoerd in Luzern. Daarna moet Largo naar het pensioenfeest van Basil Williams, die CEO was van de handelsvloot van de groep. Die kan echter niet lang van zijn pensioen genieten want hij wordt op zijn feestje doodgeschoten. De dader blijkt een Turk te zijn, maar hij wordt op zijn beurt gedood bij het overbrengen naar het gerechtsgebouw. Op de bankrekening van de Turkse moordenaar werd er geld gestort dat afkomstig is van een Zwitserse rekening van Largo zelf. Winch ontsnapt aan de politie en gaat in Luzern zelf verder op zoek naar de waarheid, met de hulp van Simon en Silky.

Je kan duidelijk zien dat dit een jubileumalbum is: er passeren veel mensen uit vroegere albums de revue en Largo ontmoet zelfs zijn eerste vriendinnetje terug, en zelfs Van Hamme zelf krijgen we te zien.
De tekeningen zijn weer prachtig, Francq kan als geen ander actie vloeiend in beeld brengen en dit in de mooiste decors! Ook zijn vrouwelijke personages mogen er weer zijn! Of zoals Francq het zelf zegt : “Het vraagt evenveel werk om ze lelijk te tekenen als om ze mooi te tekenen”.

Van Hamme moet misschien wel opletten dat we met Largo niet teveel hetzelfde voorgeschoteld krijgen of om het met de woorden van de politieman te zeggen : “In normale bedrijven gebeurt het wel vaker dat directieleden ontslagen worden. Meestal krijgen ze daarbij een riante afscheidspremie. Bij Groep W gaat het anders toe…” en dan volgt een opsomming van de CEO’s die in de voorbije albums al het loodje hebben gelegd. Blijkbaar is het leven in de haute-finance gevaarlijker dan je zou denken!
Toch is dit weer een veelbelovende start van een tweeluik geworden met een hele hoop nog op te lossen problemen, eens zien hoe Largo zich hieruit weet te redden!