De Kiekeboes 127 De pepermunten

Tomboy, het meisje van lichte zeden en goeie vriendin van Fanny, heeft een vervallen hoeve gekocht in de West-Vlaamse Polders. Fanny helpt het pand opknappen en vroeg Alanis mee om zo haar twee hartsvriendinnen dichter bij elkaar te brengen. Eenvoudig blijkt dat niet te zijn. Op datzelfde moment draait een Duitse regisseur een oorlogsfilm op Tomboys domein. Dat de kraan, gebruikt om de loopgraven van weleer te laten heraanleggen, ook in het geniep werkt tijdens de opnames, doet vermoeden dat er meer aan de hand is. Moet ik er ook nog bij zeggen dat Fanny & co ook zullen meespelen in de film? Of ligt dat teveel voor de hand?

Het nieuwe formaat en lay-out van de cover zijn de trouwe lezers ondertussen gewoon (wat niet wil zeggen dat het nu wel al mooi oogt in de kast, maar enfin). De keuze om op de achtercover een samenvatting te zetten en een overzicht van de titels aan de binnenkant te plaatsen, vind ik persoonlijk erg geslaagd.
Traditiegetrouw krijgen de personen die meedoen een naam die is afgeleid van alledaagse zaken. Gezien de nationaliteit van de met nazi-trekjes begiftigde regisseur die in dit album z'n opwachting maakt, mag het niet verwonderen dat Duitse afgeleiden gebruikt worden. Leuk is dat ook het decor (voorbijrijdende vrachtwagen, verkeersbord) opnieuw voorzien wordt van de nodige grappige namen. Niet dat je op de grond rolt van het lachen, maar het maakt het geheel genietbaarder.

Over het verhaal kan ik kort zijn. Een sexy vamp (eens niet aan de zijde van Van De Kasseien), enkele lingeriescènes, het nodige gescheld én Vander Neffe die zich kan uitleven op de kap van Kiekeboe, zorgen voor de nodige bladvulling. Al bij al een ontspannend boekje dat voor een klein halfuurtje vertier kan zorgen en dit voor het hele gezin, van jong tot oud. Doel bereikt!

Besluit: dit album biedt voldoende om de trouwe lezers tevreden te stellen. Het verhaal is niet spectaculair maar behoort zeker niet tot de slechtste van de reeks. Kortom: ook dit album zal z'n weg vinden naar heel wat woningen (en het valt me op dat het nogal vaak het kleinste kamertje is waar het terecht komt) om daar voor de nodige ontspanning te zorgen.

De geïnteresseerden kunnen een trailer van het album HIER bekijken.