Orion (Martin) 4 De orakels

De vrede tussen de Spartanen en de Atheners is gebroken. De Spartanen vinden er dus niets beter op om het Griekse vasteland rond Athene even plat te branden en de bewoners te vermoorden tot deze krijgers voor de poorten van Athene zelf staan. Daar hebben de Atheners zich achter de muren verscholen en wachten ze een Spartaanse stormloop af. Deze blijft uit en Perikles kijkt van op zijn balkon in Athene uit over de vernielde dorpen rond Athene. Strateeg zijnde moet deze laatste een oplossing vinden om zijn geliefde land te redden van de ondergang. Daarom stuurt hij zijn vrouw Aspasia uit om de orakels te raadplegen. Maar laten de Spartanen zelfs binnen de muren van Athene hun spionnen hebben....

Persoonlijk wil ik deze strip uitroepen tot de lelijkste cover van 2011. Het uitvergrote masker van een spartaan is te overheersend.

Maar je mening over een verhaal mag je niet enkel ophangen aan het oordeel van een cover, nietwaar.
Het is een typisch Martin-verhaal. De manier waarop de strip is opgebouwd en hoe in het verhaal naar een plot is toegewerkt is zo herkenbaar dat de scenarist hiervoor wel een pluim verdient. Vermoedelijk waren de afspraken ook zo dat dit de bedoeling is, maar het verwezenlijken is toch nog altijd net iets anders. Ook de tekeningen zijn zeker getrouw gebleven aan diegene die hun gecreëerd heeft.

Maar of dit verhaal daarom een aanrader is is een andere vraag. Het is op zijn minst het viertiende verhaal van dit genre in dit dozijn. Wie de vorige drie verhalen kon appreciëren, kan zeker van deze ook genieten.