Rubine 13 De kwetsbare erfgenaam

Met dit dertiende deel valt het doek voor Rubine bij Le lombard. De auteurs zelf zijn er nog niet uit of ze verder zullen gaan bij een andere uitgeverij of niet. Visueel kan je Rubine als een zus van Natasja beschouwen, maar deze politieagent uit Chicago gaat er wel harder tegenaan dan de beroemde stewardess. Rubine is dan ook ontsproten aan het brein van Walthery, de geestelijke vader van Natasja. Medetekenaar is Di Sano, maar wie nu wat tekent is onduidelijk, maar de stijl van beide heren sluit wel nauw bij elkaar aan. Het scenario is van Mythic, die man achter Alfa en Halloween Blues. Er vallen dan ook meer doden per album dan in de gehele reeks van Natasja samen.

Brooke en haar echtgenoot Hunter zijn erg rijk, maar ze hebben een groot probleem. Ze willen al een paar keer een pakje laten overbrengen, maar dat verdween altijd samen met de boodschapper. Zo werd bij de laatste poging een volledige vrachtwagen, met chauffeur en cargo, opgeblazen. De inhoud van het pakje is echter van kapitaal belang voor het koppel. Ten einde raad neemt Brooke contact op met Rubine, een vriendin van vroeger, toen ze nog samen bij de special forces dienden.
Blijkbaar houdt de inhoud van het pakje verband met een erfenis die nu nog toebehoort aan Brooke en Hunter, maar als er voor de vijfendertigste verjaardag van Hunter niet aan een bepaalde voorwaarde is voldaan, vervalt hun erfenis; een conglomeraat van bedrijven, en moeten ze die eigendommen overdragen aan een neef. Rubine zal een ultieme poging ondernemen om een pakje naar de andere kant van de Verenigde Staten te brengen. Natuurlijk loopt deze poging van in het begin al spaak en ontsnapt Rubine maar ternauwernood aan haar belagers. Ze besluit om met de trein naar het zuiden te trekken in een poging om haar tegenstanders te misleiden. Die tegenstanders (een oudere man, een knappe jonge vrouw, een domme kracht en een spierbundel) raken natuurlijk ook op de trein. Gelukkig kan Rubine op de hulp rekenen van een spoorwegagent. Die wordt echter telefonische gestalkt door zijn vriendin die nogal jaloers van aard is. Zo ontstaat er op de rijdende trein een kat-en-muisspel tussen de verschillende partijen.
Kortom, de typische ingrediënten van een Rubine strip zijn aanwezig: er is volop actie, knappe vrouwen, een komische sidekick en een verrassende afloop! Zeker als je Rubine al een beetje kent!