Gagarin 1 Het grootste avontuur van de mensheid

De jaren '60 van vorige eeuw waren ongetwijfeld de boeiendste uit de ruimtevaartgeschiedenis. Het begon met de Spoetniks, dan werd een hond in de ruimte geslingerd, en de Sixties eindigden niet op het Montereyfestival, maar op de maan. Het was hét decennium van de ruimterace tussen de Amerikanen en de Sovjets.

Dat de Amerikaanse president Kennedy er zo op was gebrand om als de Amerikaanse vlag op de maanbodem te planten, is grotendeels te wijten aan Joeri Gagarin, de eerste man in de ruimte. Hij maakte zijn historische trip 50 jaar geleden, en dat was de aanleiding van deze stripbiografie van Rob van Scheers.

De strip spitst zich uiteraard toe op de missie zelf, van de bijwijlen moeizame voorbereiding tot de nasleep. Van Scheers blijft ver weg van al té technische uitleg. De lezer moet dus geen schrik hebben om achterovergeslagen te worden door brandstofformules of rakettechnologie. Nee, de meest technische tekening is een dwarsdoorsnede van de Vostokcapsule, en zelfs die is gelukkig heel eenvoudig gehouden. Dat biedt des te meer ruimte voor het verhaal. Van Schreef verweeft zijn chronologie met kleine anekdotes en wetenswaardigheden, waardoor het meer een biopic dan een biografie wordt.
Dat Laïka een hond was, weet iedereen, dat het een straathond was omdat Chroetsjev wilde dat 'een waarachtig kind van de revolutie' in de ruimte werd geschoten, al heel wat minder. Dat kosmonauten tegen het linkervoorwiel van de bus plassen die het naar het lanceerplatform brengt. Of dat Gagarin eigenlijk gekozen is omdat hij als enige beleefd genoeg was om zijn schoenen uit te doen vooraleer de kandidaten eens in de capsule mochten zitten, en omdat zijn directe concurrent een 'te Duitse' naam had. Het geluk huist in een klein hoekje...

Gagarin werd, na zijn succesvolle missie, door de USSR ingezet als propagandamiddel. Hij moest de hele aardbol afdweilen en mocht zelfs niet meer vliegen (hij was piloot), laat staan naar de ruimte, uit schrik dat hem iets zou overkomen. Ter compensatie leefde hij dan wat losbandiger dan de meeste van zijn landgenoten. Toen zijn rol wat uitgespeeld was, mocht hij toch weer vliegen, wat hem kort daarna fataal is geworden.

De tekeningen zijn redelijk. Ze scheppen de juiste sfeer, zonder evenwel een hoog niveau te halen, enkele platen niet te na gelaten.

Rob van Scheers heeft een charmante en onderhoudende biografie neergepend over een pionier van de ruimtevaart. Je kan als lezer niets anders dan sympathie voelen voor Joeri Gagarin. Geen beklijvende biopic, maar zeker de moeite waard.