Geo 1 De wolkenhaak

In het begin wist reporter Kuifje een groot publiek aan te spreken mede, dankzij de reizen die hij maakte naar streken die het publiek nog niet kende. Voor velen was het een kennismaking met exotische landen als de Sovjet-Unie, Congo, Amerika of China. Dat gevoel zullen we nu niet snel meer hebben, omdat we zelf meer reizen, maar ook dat de wereld zich voor ons geopend heeft via de televisie. Toch proberen het maandblad GEO, gespecialiseerd in foto's en reizen, en uitgeverij Dargaud datzelfde gevoel op te roepen met hun nieuwe reeks GEO.

In het eerste album in die nieuwe reeks, De Wolkenhaak, volgen we de avonturen van twee kinderen van de Dogon, een volk dat langs een uitgestrekte kloof in Mali woont. Wegens de aanhoudende droogte besluiten ze de wolkenhaak, die de wolken moet tegenhouden, van de tempel weg te nemen omdat die plaats volgens hen niet geschikt is. Als de haak dan echter ontvreemd wordt, krijgen zij de taak om deze terug te bezorgen.

Ondanks het simpele verhaal van Béka wordt je toch meegezogen in het avontuur van deze jongens, dankzij de vreemde cultuur en exotische gebruiken die de lezer ongetwijfeld weten te boeien. De tekeningen van Marko zijn niet spectaculair maar wel goed met veel aandacht voor de personages. Een mooie inkleuring ook van Emmanuel Pichon, die de monotonie van de zandkleurige woestijn en de opaalblauwe lucht doorbreekt met fel gekleurde kledingstukken. Net zoals we ons Afrika ook voorstellen.

De Wolkenhaak is een strip die verantwoorde ouders aan hun kinderen zullen geven, maar ongetwijfeld zullen ze er zelf ook wel plezier aan beleven.