Game over 5 Walking Blork

Voor wie (nog) niet vertrouwd is met de reeks: Game over verhaalt de avonturen van Kid Paddle's avatar in de computerspelletjes die hij speelt. Dit staat trouwens ook vermeld op de cover van dit laatste album, al doet het verder niet veel ter zake. Keer op keer probeert de protagonist het einde van het level te halen, maar door één of andere onverwachte situatie slaagt hij daar net niet in. Bij uitbreiding is in vele gevallen de missie pas geslaagd als ook de prinses het einde haalt. Ook dat blijkt een probleem te zijn.

Waar de vorige albums uit de reeks enkel gags bevatten, zijn ze in dit vijfde deel ingebed in een overkoepelend verhaal van Kid zelf, dat niet veel om het lijf heeft, en naar mijn bescheiden mening compleet overbodig is, al zijn het gelukkig maar 3 pagina's in het album.

Wat de avonturen van de avatar betreft, deze zijn als vanouds weer zeer gevarieerd, inventief, en vooral gruwelijk. Game over heeft dus nooit betrekking op het uitspelen van het spel, dan wel op het feit dat onze held net niet tot aan het einde geraakt. In dit album is er een grotere rol weggelegd voor de te redden prinses (hoewel, wie wil er nu zo'n dom wicht redden?) en dat brengt een frisse wind in de grappen. Zoals gezegd, jammer van het Kid Paddle gedeelte, want dat komt niet echt overeen met de rest van de grappen (zo veel verschillende eindes op één level is niet waarschijnlijk), en breekt een beetje de sfeer. Maar laat dat u niet weerhouden om lekker weg te lachen met de gruwelijke avonturen van een held (?) en zijn geliefde.

Iets minder dan de vorige albums, maar deze Walking Blork is zeker de moeite waard, in de eerste plaats Voor fans van Kid Paddle, voor fans van computergames, maar vooral voor fans van macabere humor en een vleugje sadisme.