De republiek 3 Echelon

De republiek is een politieke thriller die zich afspeelt in het Élysée, in het hart van de Franse politiek dus. Dit is al het derde deel uit de reeks, maar er zit wel een gat van drie jaar tussen het verschijnen van het tweede en het derde deel. Een herlezing van de eerste delen is wel nodig om dit verhaal weer te kunnen volgen.
De hoofdpersonages zijn de Franse president, Edouard Monfaure, en Constant Kérel, leider van de oppositie en zijn grootste tegenstander in de komende presidentsverkiezingen. Montfaure zit in nauwe schoentjes nadat Constant Kérel naar buiten is gekomen met een moord die Montfaure gepleegd heeft voor hij president was. Om dit verhaal stil te houden werden er in de vorige delen al aanslagen gepleegd op Kérel en de knappe Cavendish, de kroongetuige in het hele verhaal. Naast die aanslagen werd de dochter van Kérel ook al ontvoerd. Tijdens deze avonturen leerden we ook Kérels verleden als Rode Kruis dokter kennen en de manier waarop hij weduwnaar is gekomen. Dit verleden zal nog een grote rol gaan spelen in de verderzetting van het verhaal.
In tegenstelling tot de vorige delen blijft de actie in dit derde deel beperkt, er wordt veel vergaderd, verteld en gekonkelfoesd. Er komen dan ook nog meer en nog grotere tekstkaders voor dan in de vorige delen. De kern in dit deel is de afzettingsprocedure tegen de president die in gang moet worden gezet, en de reactie daarop van de getrouwen van de president. Naast die machtsstrijd komt ook de geheimzinnige P416 groepering, met het Echelonprogramma aan bod. Dit grootschalige afluisterprogramma bezorgde de president een ongelofelijke kennis en de daarbij horende macht.
Een van de machtige mannen van deze geheimzinnige groepering is Wendell Nobias, baas van een farmaceutische groep waarmee Kérel al in aanraking is gekomen tijdens zijn Rode Kruis-verleden. Die groepering probeert Montfaure te helpen en plant een aanslag tijdens de ontmoeting tussen de Franse en de Amerikaanse president. Daarnaast probeert hij ook om Kérel via zijn verleden in diskrediet te brengen en beschikt de groep rond de Franse president ook nog over een onbekende mol in de omgeving van Kérel.
Alles is dus aanwezig om er een spannende politieke thriller van te maken. Helaas wordt de snelheid uit het verhaal gehaald door de grote tekstblokken. Het scenario van Rémy Le Gall, een Franse lobbyist, dus hij weet waarover hij praat, is degelijk. Er volgen regelmatig spannende momenten en onthullingen, maar we krijgen een duidelijk good guy/bad guy verhaal voorgeschoteld.
De tekeningen van Frisco zijn degelijk en doen me soms aan Vallès denken. Al heeft hij wel moeilijkheden om zijn aangezichten constant te houden, soms lijken de personages van het ene moment op het andere van hoofd te veranderen. Dit helpt de leesbaarheid van een verhaal dat veel verschillende personages bevat niet echt vooruit. De decors zijn wel van een constant niveau.

Al bij al is dit een onderhoudende reeks, geen topper, maar we krijgen toch een cliffhanger voorgeschoteld die me al laat uitkijken naar het volgende deel, hopelijk laat dit deze keer geen drie jaar op zich wachten.