Het dagboek INT 1 Het dagboek / Na de regen

Deze uitgave van Casterman is een bundeling van 2 verhalen van André Juillard. 'Het dagboek' (in 1994 reeds uitgegeven door Casterman) betreft het eerste album dat de auteur zelf schreef en tekende. 'Na de regen' verschijnt dan weer voor het eerst in het Nederlands. Niet dat hij met de creatie van deze albums aan zijn proefstuk toe was, want Juillard verdiende reeds ruimschoots zijn sporen met verhalen van Blake en Mortimer, Roodbaard, De Geheime Driehoek,... Niet zomaar de eerste de beste dus.

In het eerste deel verhaalt de auteur hoe een alleen levende vrouw, wonend in een appartement zonder gordijnen vlakbij een bovengrondse metrolijn, 2 mannen ontmoet. Ogenschijnlijk toevallig, maar uiteindelijk blijkt de situatie complexer dan je als lezer kon vermoeden.
'Het dagboek' is een rustig voortkabbelend liefdesverhaal waarin de emoties centraal staan. Weinig echte actie, op een enkele scène na. Vervelen hoef je je echter niet te doen, daarvoor zijn er wendingen genoeg die het verhaal boeiend maken. Ook de realistische tekenstijl en de weldoordachte paginaschikkingen dragen er toe bij dat je dit boek niet zomaar naast je neerlegt.

In een bundeling tref je vaak 2 of meer vervolgverhalen aan, of toch op z'n minst verhalen die dezelfde hoofdpersonages hebben. Dat is niet zo bij deze 2 samengebrachte boeken. 'Na de regen' is geen vervolg op het eerste boek, maar Juillard laat de hoofdrolspelers uit 'Het dagboek' een rol spelen in de aanvang van het tweede verhaal. Voor de rest hebben de 72 bladzijden van deze episode zo goed als geen enkele binding met de liefdesperikelen van Louise Lemoine, de bewoonster van de flat uit deel 1. Ook het opzet is helemaal anders. Deze keer krijg je als lezer geen rustig verder deinend verhaal waarin de liefde centraal staat, maar wordt je als lezer meegevoerd in een thriller met de nodige spanning. De sterkte van het verhaal bestaat erin dat veel schijnbaar belangrijke zaken niet vermeld worden. Dat de hoofdrolspeler van het tweede deel op een moord stuit bijvoorbeeld: een scène waarin hij verhaal moet doen tegen de politie lijkt dan een logisch vervolg, maar ontbreekt hier volledig. Op die manier slaagt Juillard erin om een lang verhaal toch te beknotten tot 1 strip en weet hij de essentie te behouden. Knap.
Net zoals in de eerste helft van het boek wordt ruim aandacht geschonken aan de uitwerking en detaillering van achtergronden en decors. Flashbacks worden subtiel van andere kleuren voorzien: vooral sepia-tinten krijgen de bovenhand, maar niet alle kleuren verdwijnen. Op die manier voel je aan dat je als lezer te maken krijgt met informatie uit het verleden, maar breekt het fragment geenszins met het geheel.

Om de koper extra te verwennen voegde men op het einde van het boek 17 bladzijden dossier toe over de 2 albums. De teksten zijn rijkelijk voorzien van prachtige schetsen van de hand van Juillard. Een mooi extraatje.

Besluit: Casterman heeft met dit boek een erg nette uitgave op de markt gebracht. Bovenal zijn de verhalen die hier gebundeld worden van een uitstekend niveau. En het beste nieuws moet nog komen: dit prachtige exemplaar van 144 bladzijden is de uwe voor amper €18! Een aanrader!