Hara Kiwi 7 Deel 7

Computer Magazine, Algemeen Dagblad, Maxim, NU.nl, Het Belang van Limburg, P-Magazine,... Wat hebben die zaken toch met elkaar gemeen vraagt u zich waarschijnlijk af. 1 (één) letterwoord: LECTRR ofwel Steven Degryse! Deze tekenaar debuteerde in de jaren 90 als een van de eerste Vlaamse Cartoonisten met een dagelijkse cartoon op internet. Ondertussen publiceert hij niet alleen in Nederlandstalige tijdschriften, kranten en websites maar verschijnt zijn werk ook in het Frans, Engels, Duits, Hongaars,... Niet te verwonderen dus dat er sedert 2005 bundelingen verschijnen van z'n beste werk. Dat hij er wat van kan bewijzen de verschillende nominaties voor de Press Cartoon Belgium award, zijn nominatie voor een stripschapspenning en de verdienstelijke tweede plaats in de Bene Cartoon publieksprijs 2004.

De 78 cartoons in dit album aanwezig (dat is kaft inbegrepen, en ja: ik heb ze geteld!) zijn van een uitstekend niveau. Er is duidelijk nagedacht over de selectie: zonder meer allemaal grappig, maar dat is dan ook de bedoeling van deze plaatsjes, niet?! Belangrijker is dat, zonder dat een plaatsing in tijd of omgeving nodig is, alles grappig blijft. Actuele gebeurtenissen waarbij ze getekend zijn, moeten niet gekend zijn om bij de afbeeldingen te kunnen lachen. Wat dit boekje ook een echte aanrader maakt, is het feit dat er een heel divers aanbod is: zo zijn er grapjes over en met aliens, de oudheid, ridders, siliconeborsten, (on)gewenste intimiteiten en nog veel meer. Geen verveling of herhaling binnen het aanbod.

Besluit: Hara Kiwi 7 is een schitterend boekje waarbij de glimlach zelden van je gelaat verdwijnt. Met net geen €9 trouwens een ideaal cadeautje voor kennissen die je wil verrassen voor hun verjaardag of op bv. oudejaar. Ik haal zeker oudere uitgaven in huis!

O ja, wie zich afvraagt waar de titel van de reeks vandaan komt, moet maar eens naar de kaft van het eerste album kijken!