Messenger 6 De laatste voorspelling

Voorspelling komt niet uit.

Na het spannende vijfde deel, de alweer prachtige cover en een schitterende proloog, denk je weer een topalbum in handen te hebben. Spijtig genoeg worden die verwachtingen helemaal niet ingelost in deel zes van Messenger: De laatste voorspelling.

De afwisselende verhaallijnen verhogen de spanning niet zoals in het vorige deel, maar zorgen eerder voor verwarring. Terwijl je eerst nog werd meegezogen door de onwaarschijnlijke plot van Richez, blijkt het verhaal nu gewoon ongeloofwaardig te zijn. Het snelt wel vooruit, maar dat is omdat de voorkeur wordt gegeven aan actie en er geen plaats meer is voor duiding of een interessante karakterschets.

Wat het allemaal nog erger maakt, is dat het tekenwerk van Mig op een haastklus lijkt. Buiten de sfeervolle, drie pagina’s tellende proloog, ademt heel dit album snelheid uit. Niet alleen in de actie maar vooral in het tekenwerk: weinig of geen achtergronden, alles ziet er schetsmatig uit, personages hebben soms vreemde houdingen, helicopters lijken speelgoedtuigjes. Jammer, want ik heb het gevoel dat Mig het absoluut in zich heeft om sfeervolle strips te tekenen.

Niettegenstaande Messenger alles had om een intrigerende en intelligente actiereeks te worden, is die ambitie met dit album waarschijnlijk begraven. Bracht de reeks niet genoeg op en hebben de auteurs gekozen voor andere, meer winstgevende projecten (humor in beroepen)? Ik weet het niet, maar het stelt me wel teleur dat een interessant project blijkbaar niet succesvol genoeg was voor de auteurs om het beste van zichzelf te laten zien.