XIII Mystery 4 Kolonel Amos

Ze konden geen betere tekenaar vinden dan Boucq om dit vierde deel uit deze reeks te tekenen, want ken je nog een andere hoofdfiguur dan Bouncer die ook een arm tekort heeft? Ik moet eerlijk bekennen dat het me tijdens het lezen van de hoofdreeks nooit erg was opgevallen dat Amos een arm tekort had. Maar nu hij zelf de hoofdrol krijgt toebedeeld kan je er niet meer omheen natuurlijk.
Het scenario van dit deel is van de hand van Alcante. U moet toegeven dat er slechtere combinaties mogelijk zijn om een strip te maken.
De heren laten er geen gras over groeien want vanaf de eerste pagina worden we al in de actie gezogen: de auto van de procureur generaal van New York wordt opgeblazen op het moment dat hij door zijn vrouw wordt uitgewuifd. In de daarop volgende pagina’s bevinden we ons al enkele maanden verder in de tijd maar zitten we midden in een inval van de FBI, onder leiding van Amos, ook hier wordt er een en ander opgeblazen. Daarna vertraagt het tempo van de strip even, om een en ander te situeren en te verklaren. Amos, en zijn antiterrorismecel zijn op het spoor gekomen van “Dovev”, een Israëlische geheimagent die aan het werk is in de Verenigde Staten. Als hij het dossier wil doorgeven aan de C.I.A. krijgt hij het terug toegeschoven omdat Giordino, ook een oude bekende, genoemd wordt in het dossier. En misschien kan Samuel Amos met zijn verleden in de Mossad meer van dienst zijn. Amos zit nog met wrokgevoelens tegenover Israël, want hij werd uitgewezen omdat hij te pro-Amerikaans zou zijn geweest, maar moet toch door de president van de Verenigde Staten overtuigd worden om mee te werken.
Tijdens zijn bezoek aan de CIA, botst hij op Kira, een oude vlam van hem die hem iets moet vertellen: blijkbaar is Amos de vader van haar dochter! Dus naast zijn onderzoek dat al zijn aandacht op eist wordt Amos plots met zijn eigen verleden geconfronteerd; kan hij het bestaan van een dochter inpassen in zijn eenzaam leven dat vooral gericht is op zijn werk?
Kortom ook dit verhaal is veel meer dan een gewone spionagethriller. Het plot zit ingenieus in elkaar, en het wordt prachtig in beeld gebracht door Boucq. Voor de echte liefhebbers zijn de nummers 39 en 40 van Casemate een echte aanrader: het volledige verhaal wordt in die twee delen gepubliceerd, met onder iedere pagina wat commentaar van Alcante en Boucq. Daarnaast staat er in beide nummers ook een uitgebreid interview met de heren.
Veel mensen vinden spin-offs een vies woord. Ze vinden het uitmelken van een goedverkopende serie om er zo nog wat meer geld uit te slaan. XIII-mystery bewijst voor mij het tegendeel. Want dit is al het vierde verhaal uit deze spin-off en het niveau van de verhalen blijft een hoog niveau halen.