Covertekst
Segrelles is geen striptekenaar. Althans niet in de traditionele zin van het woord. Een striptekenaar werkt niet met palet en schildersmes. Niet in olieverf. Segrelles wél. De langste tijd van zijn artistieke loopbaan heeft de in 1940 in Barcelona geboren Vicente Segrelles Sacristán dan ook achter zijn schildersezel doorgebracht.
Opgroeiend in een artistiek milieu, begon Vicente zich vanaf rond zijn veertiende jaar serieus bezig te houden met de teken- en schilderkunst. Eerst in lijn, perspektief en figuurtekenen oefenend. Later in olieverf, de techniek die hij ook voor 'De huurling' gebruikte. Zijn interesse ging vooral uit naar technische onderwerpen als wapens, vliegtuigen en schepen, maar daarnaast ook naar de prehistorie en middeleeuwen. Vormde het schilderen aanvankelijk nog slechts een hobby die hij naast zijn dagelijks werk geestdriftig beoefende, naarmate zijn beheersing van de techniek vorderde, begon hij er steeds meer van doordrongen te raken, dat de schilderkunst zijn roeping was en dat hij met zijn artistieke kwaliteiten toch de kost zou moeten kunnen verdienen. Na enkele mislukte pogingen zijn werk aan uitgevers te slijten, veroverde Segrelles in 1970 zijn eerste opdracht: het illustreren van een boek over vuurwapens.
Via een agentschap kwam hij in aanraking met bekende Spaanse illustrators als Miralles, Fernando Fernandez, Longarón en Sanjulián, die hem de fijne kneepjes van het vak bijbrachten, aldus zijn 'marktwaarde' aanzienlijk verhogend. Naast een aantal opdrachten voor cover-illustraties leverde dat hem o.a. een vaste relatie op met uitgeverij AFHA, waarvoor hij een populair-wetenschappelijke boekenreeks getiteld 'Los Inventos' (De uitvindingen) illustreerde en waarbij de keuze van de onderwerpen grotendeels aan Segrelles werd overgelaten. Naarmate zijn cover-illustraties aan bekendheid en waardering begonnen te winnen, werd Segrelles steeds vaker in één adem genoemd met voornoemde Spaanse grootheden.
Het was tenslotte Rafael Martinéz, Segrelles' huidige agent en uitgever, die hem in de gelegenheid stelde een strip te maken, iets waar Segrelles totaal geen ervaring in had, maar waar hij zijn hele ziel en zaligheid in zou kunnen leggen. Een strip die alle elementen in zich verenigde, die Segrelles al jarenlang afzonderlijk gekoesterd had: prehistorie, middeleeuwen, techniek en luchtvaart. Dat was 'El Mercenario' oftewel 'De huurling'. Een debuut en tevens het bewijs dat je geen striptekenaar hoeft te zijn om een fantastische strip te maken..