Golden City 9 Het raadsel Banks

Golden City is een van die reeksen die eigenlijk al één einde had. Als je de eerste 6 delen leest is de cyclus afgerond. Maar succes maakt dat de uitgever en de stripmakers het al wat gemakkelijker gaan verlengen. Spijtig genoeg is dat ook wat meerdere reeksen de das heeft omgedaan. Nu, de vorige 2 delen waren ook niet dat slecht hoor, maar niet meer van hetzelfde niveau als voorheen. Toch kent Pecquer als rasverteller wel zijn stiel en dit maakte dat hij tot nu toe de GOLDEN CITY en zijn inwoners heel wat heeft laten beleven.

Het eerste wat me opviel is dat de schaduw die wordt verwerkt bij de inkleuring redelijk is veranderd in de loop van de reeks. Waar het vroeger nog redelijk uniform was, is die nu in densiteit en gradatie aangepast aan de situaties. En dat maakt dat het toch al gladde moderne tintje, dat deze reeks typeert, er nog gelikter gaat uitzien. Misschien soms te gelikt… vooral als er geen achtergronden zijn in de tekeningen. Maar laat dat dan ook het enige zijn waar Malfin en Schelle zich schuldig aan maken. Golden City blijft op grafisch gebied een van de top reeksen in zijn eigen gecreëerde mode.

Pecquer heeft ons al eens verrast in deze reeks en toonde ons dat je heel wat kan doen met een futuristische wereld, maar dat hij het paradepaardje van zijn reeks tot zinken zou brengen dat had niemand verwacht. Het is dan ook meeteen een statement naar de lezer toe. Ik ga niet langer de reeks uitmelken dan nodig is! En maar goed ook, Golden City verdient het niet om te verdwijnen als een middelmatige reeks. Het verhaal echter, in dit negende deel, is wel eentje dat meer middelmatig aanvoelt dan de toppers die we in het verleden al kregen. Het is eerder een voorbereiding naar grotere evenementen. Dat hij enkele personen ten tonele voert die misschien spectaculair zijn is niet voldoende om het verhaal op een hoger niveau te tillen.

Dit negende album is dus wel een deel geworden zonder de spanning die je al had gekregen, maar dat is ook logisch want een drijvende stad tot zinken brengen is redelijk stoutmoedig en je moet al heel creatief zijn om dat zelfde niveau te kunnen halen. Ik ben dan ook uitermate benieuwd wat de volgende delen ons gaan brengen en hoop dat de reeks niet wegzinkt zoals zijn stad!