S1ngle 11 XL

Peter De wit en Hanco Kolk zijn bij Nederlands bekendste cartoonisten. Hun werken worden dagelijks gepubliceerd in meerdere dag en weekbladen en samen hebben ze enkele goedlopende reeksen. Eentje daarvan heet S1ngle. Ondertussen zijn deze dames ook op televisie bekend, in een soort van sitcom. Het gaat dus uitzonderlijk goed met het product S1ngle voor beide auteurs.

S1ngle is een gag reeks, waarin we de dagelijkse perikelen volgen van Fatima, Stella en Nienke. Een groepje vriendinnen die, nog steeds, op zoek zijn naar de ware. Maar elk van deze vriendinnen heeft haar eigen karakter en uiterlijk. Peter en Hanco buiten deze karakter en lichamelijke eigenschappen goed uit en ik heb meerdere malen tijdens het lezen gebulderd van het lachen. Dat is uiteraard een goede zaak en creëert de nodige op naar de volgende gag van 3 plaatjes om de vervolgen te lezen.
Wat ook een van de goede eigenschappen is die deze reeks kent is dat de gebeurtenissen soms enkele weken in beslag neemt als je ze dagelijks volgt. In dit album heb je uiteraard deze tekortkoming niet en lees je het meer als een snellere uitdieping van het verhaal of karakters met de nodige dosis humor.

Wat me vooral trof was dat met andere compilaties van gag boeken je na een tijdje er genoeg van gelezen hebt en je het album dan ook wat aan de kant legt. In dit geval niet, eens je begonnen bent houdt het pagina’s omslaan niet op. De grafische stijl is uiterst simpel en Hanco doet het zwierig aan alsof elk karakter uit een minimaal aantal lijnen moet bestaan. Samen met een treffende inkleuring is dit een product dat af is.

S1ngle XL is een gag strip met heel veel alledaagse humor voor haar en hem die je lekker lang bezig houdt!