Silas Corey 1 Het Aquila-netwerk 1/2

Silas Corey: een man die niet te vatten valt in twee woorden. Een gladde aal, een privé-detective, een spion, een patriot, een vechtersbaas, een opportunist... hij is dat alles en meer, maar alleen als hem dat goed uitkomt. Nam, zijn Vietnamese bediende, beheerst diverse vechttechnieken, maar is tevens uitermate beleefd en correct. Zij krijgen de opdracht om op zoek te gaan naar een postzegel, die in het miniatuur verschillende Franse topgeheimen zou bezitten. We zijn 1917, dus de oorlog is nog volop bezig en dit is iets dat Frankrijk zich niet kan veroorloven. Maar de Franse oppositie zou ze ook graag in handen krijgen, en ook wapenhandelaars die onderhandelen met de Duitsers (sommigen durven zelfs zeggen: meeheulen) zijn uitermate geïnteresseerd. Silas ontvangt ze allemaal en neemt de opdracht aan... bij allen. Voor wie werkt hij nu? Of toch eerder alleen maar voor zichzelf? En wat staat er nu juist op die postzegel?

Het mysterie is losgebarsten en er zijn nog geen antwoorden in zicht. Toch is dit vermaak van het hoogste niveau. De spitsvondige, altijd koelbloedige Silas, met zijn sidekick Nam brengen de nodige sarcasme en humor in het verhaal zodat het heel vlot binnen gaat. Er is geen tijd, noch ruimte om je ook maar een minuut te vervelen in deze strip. Hoogwaardig amusement. Hopelijk kan deel 2 dit niveau volhouden.

De tekeningen zijn licht karikaturaal, maar tevens uiterst sfeervol. De emoties zijn duidelijk herkenbaar en de vele close-ups maken het verhaal ook heel intiem. Aangevuld met de warme inkleuring zorgt dit voor het aangename, warme gevoel dat deze strip uitstraalt. Het past allemaal perfect met de uitstraling van Silas.

In het kort: ik kijk uit naar deel 2. Laat maar komen!