Blast 3 Halsoverkop

Reeds in de vorige recensie werd aangehaald dat deze reeks het verhaal vertelt van Polza. Hij is een schrijver, die na de dood van zijn vader alles in de steek laat en een rondtrekkende zwerver wordt. We weten al van in het eerste deel dat er bewijzen zijn dat hij Carole vermoord heeft. En twee politiemensen verhoren hem in de hoop te weten te komen waarom hij dat gedaan heeft. Maar Polza is veranderd. Hij leeft niet meer volgens onze regels en normen en dus vertelt hij zijn verhaal op zijn manier.

Dat is al wat we krijgen: zijn verhaal gebracht op zijn manier. Onderweg krijg je wel hints dat zijn verhaal niet helemaal de waarheid volgt, maar toch word je meegesleurd. Dat lijkt misschien weinig, maar vergis je niet. Je wil weten waarom hij geworden is, wie hij is. En waarom dit escaleerde naar moord. Vooralsnog blijft het mysterie onopgelost, maar in dit deel 3 komen we toch al te weten wie Carole eigenlijk is. Daarnaast wordt ook langzaam aan duidelijk dat een zwerversleven niet echt een gelukkig leven is, althans niet Polza zijn trektocht. Integendeel, soms worden we geconfronteerd met wat alleen maar als een nachtmerrie kan omschreven worden. En toch brengt de Blast tijdelijke verlossing. Hoe zullen al die puzzelstukken uiteindelijk in elkaar passen?

Na, wat misschien wel de donkerste aflevering is tot nu toe, weet je eigenlijk nog niks. Het is dan ook geweldig intrigerend om vast te stellen dat Larcenet ondertussen al drie kleppers gevuld heeft en we zijn nog maar een baby-stapje verder. We hebben desalniettemin al veel geleerd, maar bijna niks over de kern van de zaak. En toch is de spanning te snijden. Je zit op het puntje van je stoel om toch maar het volgend puzzelstukje te vinden. Zelfs nadat je dit deel gesloten hebt en je eigenlijk wel beseft dat je maanden gaat moeten wachten op deel 4, toch zit die spanning in je lijf, je wil meer weten en wel nu!

Wat Larcenet hier produceert, is wat mij betreft één van de topreeksen van de laatste jaren als het al niet het beste is. Hij puurt zoveel emotie uit zijn schetserige en in zekere zin minimalistische doch gedetailleerde stijl (je snapt dat wel als je het boek leest. Deze contradictie kan echt wel!). Het beperkte gebruik van kleur verhoogt op welgekozen plaatsen en elementen de nadruk. Dit is enorm goed uitgedacht en in elkaar gestoken. Er is niets aan het toeval overgelaten om dit te laten nazinderen. Deze reeks is een stomp in de maag. Er is niks opbeurend aan, een meisje is dood en de dader.. ja die dader: is hij gek of hebben ze hem gemaakt tot wat hij geworden is of heeft hij zichzelf vrijheden gegeven die andere mensen niet nemen, ergo psychopaat. En toch kan ik het niet neerleggen.

In het kort: Topreeks en een volmondige aanrader.