F.C. De Kampioenen 79 De kampioenen van de filmset

Geen Belg die het niet weet: F.C. De Kampioenen heeft na veel uitstel en miserie eindelijk z’n film beet. Dat het een succes ging worden bleek vrij snel: de bioscooppremière trok in het openingsweekend maar liefst 130.000 bezoekers, het hoogste aantal in de Belgische filmgeschiedenis. Ondertussen bereikte de film trouwens al meer dan een half miljoen kijkers en dat in iets meer dan 2 weken. Maar wat het succes ook ging zijn, een stripverhaal naar aanleiding van de film lag in de lijn der verwachtingen…

Net zoals de stripreeks nooit dezelfde verhalen bracht als de TV-reeks, zo ook tapt dit verhaal uit een ander vaatje als de film. In dit album kampen De Kampioenen behalve met sportieve ook met nog heel andere problemen: ze hebben geen supporters meer die komen kijken naar de wedstrijden. Boma is hier niet mee opgezet omdat volgens hem supporters voor een grotere bekendheid en omzet zorgen van zijn worsten. Als de spelers niet snel met een oplossing voor dit probleem komen, zal hij de voetbalploeg opdoeken. Markske komt met het lumineuze idee om een film te maken ter promotie van de ploeg. Geld vrij krijgen bij Boma is natuurlijk een ander paar mouwen, maar gelukkig is er voor alles een oplossing en niet veel later vertrekken de spelers naar de Provence (Frankrijk) onder kundige (?) leiding van Freddy Focus die zorgt voor script en regie. Ook Fernand is trouwens van de partij voor het vervoer van materiaal en als dienstdoend slechterik in de film.
Tussen film en strip zijn wel verschillende overeenkomsten, zoals de reis naar Frankrijk, maar het opzet en de invulling zijn totaal anders zodat wie de film gaan bekijken is, geen schrik moet hebben om een déjà-vue gevoel te krijgen (en omgekeerd natuurlijk).

In een stripverhaal is nog steeds meer geoorloofd als op het witte doek, waardoor de auteurs het zich kunnen permitteren om behoorlijk wat geweld te integreren. Gelukkig is de context dusdanig dat niets als choquerend kan beschouwd worden. De humor blijft overheersen. Natuurlijk moet je geen te hoge verwachtingen koesteren over het niveau van de grappen. Deze bladzijden moeten het onder meer hebben van de herhalingen en dus ook voorspelbaarheid, waardoor je als lezer vaak al op voorhand begint te glimlachen. Wat mij betreft: missie geslaagd!

Besluit: de kampioenen van de filmset is opnieuw een aangenaam en ontspannend album geworden dat de liefhebbers met plezier zullen lezen. Zelf vond ik de afloop iets te voorspelbaar, maar laat dat de pret niet bederven.