Het pelikaan protocol 2 Deel 2

Hoe vreemd.. gewone, absoluut normale mensen worden plots ontvoerd. Ze komen uit verschillende delen van de wereld en ze lijken helemaal geen connectie te hebben met elkaar. En toch komen ze allemaal terecht in een gevangenis, speciaal voor hen ingericht. Alleen spreekt men niet over gevangen en bewakers maar over eenheden en compagnons. De dokters die de eenheden bestuderen, moeten dan weer vertrouwelingen genoemd worden. En telkens opnieuw worden de eenheden onderworpen aan testen, eigenlijk semi-wetenschappelijke experimenten, die ze niet kunnen weigeren. Het is al wel duidelijk.. Pelikaan B is geen gewone gevangenis. Tot diep in dit tweede verhaal waren er maar 11 eenheden, terwijl er eigenlijk plaats is voor 12. Maar de twaalfde wordt onthuld en is een grote verrassing voor de andere gevangenen.

Ondertussen begint er ook al iets sinister te sluipen in de commentaren van de compagnons. Anderzijds geven de onderlinge conversaties van de vertrouwelingen aan dat iedereen gevangen zit in dit verhaal. Het roept herinneringen op aan het beruchte experiment van bewakers met ongecontroleerde macht en hun gevangen, het Stanford-gevangenisexperiment. Gelukkig is er alvast één iemand, eenheid 4, die dit niet zo maar gelaten aanneemt en vecht voor haar vrijheid.

Het mysterie heeft mijn nieuwsgierigheid gewekt. Er zijn heel wat duistere en bevreemdende elementen en ze houden me aan mijn stoel genageld. Waar leidt dit verhaal heen? Wat gaan we nog te zien krijgen? Waar ligt de grens? Het voelt aan alsof het ergste nog moet komen.. de atmosfeer wordt beklemmender per pagina. Er staat ons nog heel wat te wachten, denk ik zo.

De tekeningen zijn, niet geheel onverwacht, donker. Het verhaal vraagt dat ook. Een geheimzinnige plek voor een duister experiment vereist een omgeving die dat uitdraagt.. donker dus. Het enige rare is dat het soms lijkt of de tekenaar, Ponzio, echte plaatsen en personages uit foto's haalt en er een tekensausje overgiet. Het is soms echt 'creepy'.. maar ook dat past in de atmosfeer die dit verhaal uitstraalt.

In het kort: De spanning stijgt.