F.C. De Kampioenen 82 Boma op de klippen

Boma heeft van enkele Albanezen een groot jacht gekocht. Dat jacht, de Santa Maria, zou in een Spaanse haven op hem liggen wachten. Natuurlijk denken de kampioenen dat hij zich in het zak heeft laten zetten en mede hierdoor nodigt Boma iedereen uit voor een trip op het jacht. Fernand moet de verplaatsing er heen regelen en daar gaan ze. En ja hoor, als ze aankomen, lijkt hun jacht niet in het zicht te zijn, maar plots daagt het schip dan toch op. En het ziet er goed uit.

Iedereen gaat dan ook met veel plezier aan boord en ze beleven een geweldige dag. Maar de volgende dag blijkt de boot toch een mankementje te hebben en vergaat het op korte tijd. Zo dobberen de kampioenen even rond, tot ze eindelijk aan belanden op een eiland. Alleen jammer dat het verlaten is. Enige frustratie met de situatie komt naar boven borrelen, maar het blijft toch wel de vraag of de kampioenen overlevers zijn? Ik kan alvast verklappen dat de angel wel degelijk in de staart zit in dit verhaal.

In tegenstelling tot heel wat andere delen, is dit niet uitsluitend een feel-good verhaal, maar krijgen we de mindere kanten van heel wat personages te zien. Je wilt echt nooit met deze mensen op een verlaten eiland terecht komen, geloof me. En dat maakt het nou interessant.. de duistere kant wordt even naar voor gebracht en laat ons eens een ander beeld zien. Maar dit blijven wel de kampioenen en de humor is nooit ver weg.

Door de ongewone situatie, zien al onze kampioenen er ruiger uit dan normaal. Dit sluit aan met de iets rauwere toets in het verhaal. Mooi hoe het één aansluit met het ander. Zelfs ruwer blijven ze elk perfect herkenbaar met hun eigenaardigheden. Het klopt helemaal.

In het kort: leuke aflevering