Urbanus INT SP12 Amedee

Su of Standaard Uitgeverij brengt nog een special uit rond de strips van Belgisch bekendste komiek, Urbanus. Deze maal is het Amedee, de strontvlieg (eigenlijk een bromvlieg, maar iedereen zegt er strontvlieg tegen, dus blijft dat maar zo) waarrond de meeste activiteiten zich afspelen.

Deze bundeling bevat 3 verhalen:
De allesweter
Dit verhaal vertelt over het superintellect van de huisvlieg van Urbanus. Dat verstand zorgt ervoor dat Urbanus schitterende cijfers haalt op school. Maar dan gebeurt er een drama: Amedee leert een eendagsvlieg kennen waarop hij stapelzot verliefd wordt. Door een onvoorzien drama begint hij echter door te draaien…

In de ban van de spin
Urbanus zoekt zonder succes iemand die met hem grappen wil uithalen, Cesar loopt na z’n avontuur in ‘Het ongeluk van Odilon’ nog steeds rond als een kabouter van amper 10cm en Eufrazie haar bolle buik, opgelopen na een avontuurtje met Odilon, groeit lustig voort. Voorts blijkt, tot grote frustratie en wanhoop van Amedee, het Tollembeeks vliegenbestand volledig uitgeroeid.

Lokerse paardenworsten
De eerste 3 bladzijden van dit album schotelen ons het einde voor van ‘De lelijke slaper’, waarin Eufrazie getransformeerd werd tot kip. Daarna zien we hoe Amedee de vliegen van de Daknamse bossen, die bestookt worden met verdelgingsmiddelen en vliegenvangers, ter hulp snelt. Ondertussen zeult Cesar met hele ladingen mest over de straten en tracht Urbanus Dikke Herman te imponeren. Hoe de hele familie uiteindelijk in het voorhistorische Lokeren terecht komt, dat leest u zelf maar…

Of je er nu van houdt of niet, om de albums van Urbanus kan je bijna niet heen als je een rechtgeaarde Belg bent. Met 160 reguliere albums en nog een heleboel omnibussen en andere ‘speciallekes’ moet zowat iedereen wel eens in aanraking gekomen zijn met deze reeks.
Ook nu weer blijken de auteurs een grenzeloze, maar vooral totaal absurde humor te bezitten. Moest een psychiatrische patiënt zulke nonsens op papier durven zetten, hij komt nooit meer het gekkenhuis uit. Als er één constante zit in de verhalen van Linthout en Urbanus, dan is het wel die van de onvoorspelbaarheid. Het is compleet onmogelijk om ook maar enigszins te raden hoe de volgende bladzijden van het verhaal er gaan uitzien, want letterlijk álles kan in deze albums. De plotwendingen, en compleet ondenkbare nonsens die zich voordoen, zijn steeds goed voor een aantal lachbuien. Op voorwaarde dat je openstaat voor dit soort humor natuurlijk.

De extra spelletjes in dit boek zijn amusant en zullen bij de lezertjes voor wat extra entertainment zorgen, maar alleen daarvoor moet je dit boek niet kopen.

Besluit: een humoristische aanvulling van de bibliotheek.