Charley's oorlog 1 2 juni 1916 - 1 augustus 1916

Ik had al veel gehoord over Charley?s War en nu komt de reeks ook naar onze contreien. Toegegeven de eerste, vluchtige indruk is niet je dat. Oubollige tekstballonnen met behoorlijk wat tekst in, zwart-witte tekeningen op gelig, dof papier en een toch wel oudere tekenstijl zorgen daar voor. Maar gesterkt door al de goede commentaar van anderen, ben ik er toch maar aan begonnen en ik heb het me niet beklaagd.

Charley?s oorlog is een verhaal dat laat zien hoe het er echt aan toeging in de loopgraven van de eerste wereldoorlog. Ja, zo kennen we er nog, Tardi als meest prominente natuurlijk. Maar toch ligt het wel anders. We leren de ellende van zeer dichtbij kennen, maar de toon is uiterst afwijkend van vele andere verhalen. Dit is geschreven door iemand die tegen oorlog is en je voelt dat ook. Als je dit leest, ga je de oorlog wellicht niet verheerlijken. Maar verwacht nu ook weer geen strip gevuld met anti-oorlog-propaganda! Het is eerder een onderhuidse, sluimerend uitgangspunt dat na een tijdje wel begint door te dringen en dat ergens in de achtergrond steeds aanwezig blijft. Het is vrij effectief eigenlijk.

Dit is een strip dat een zeer sterk verhaal vertelt over Charley. Charley is een jongen dat voor de (ogenschijnlijk) goede redenen dienst neemt in het Britse leger. Hij wil de Duitsers weg en de bezette landen bevrijden. Eenmaal daar aangekomen is het toch allemaal niet zo simpel als hij dacht: de legerleiding wil liever een goede indruk maken op het ?grote publiek? en voor hun ego dan zorg dragen voor hun soldaten. Hierdoor worden er een hoop nutteloze en dodelijke aanvallen uitgevoerd. Helemaal nieuw is deze informatie natuurlijk niet voor de meesten onder ons. Dit gekend verhaal wordt aangevuld met het leven van alledag voor een soldaat aan het front: de kleine kantjes en de ergerlijkheden komen allemaal aan bod, maar ook de occasionele heldhaftigheid wordt niet vergeten. Daarnaast krijgen we ook inzicht in de brieven die Charley naar het thuisfront stuurt en dan begint pas echt op te vallen hoeveel censuur en zelfcensuur er plaatsvond aan het front. Die jongens kregen de hel voorgeschoteld en mochten hier met niemand over spreken? onwaarschijnlijk en zeer treffend weergegeven. Dit verhaal kruipt in de kleren.

Eenmaal je dieper graaft in de tekeningen, merk je dat ze helemaal niet zo oud aanvoelen dan ze op eerste zicht leken. De bladschikking is moderner en dynamischer dan heel wat strips vandaag. Vaste layout met steeds dezelfde grootte van rijen en kolommen tekeningen ga je hier niet al te veel vinden. De ene tekening stroomt naadloos over in een ander en dat dikwijls op een andere manier. Dit maakt elke pagina een vloeiend en boeiend geheel dat toch steeds een zeer duidelijke leesrichting heeft. Dit zit verdomd goed in elkaar.

In het kort: dit is een klassieker dat geen enkele pluim heeft verloren doorheen de jaren.