Batman: De lange Halloween 1 Batman: De lange Halloween

Deze whodunit is een echte thriller van jewelste. Je kan het vergelijken met een Hercule Poirot maar dan in een modern jasje. "De Lange Halloween" is een verhaal dat heel nauw aan leunt aan "Batman jaar één" want de gebeurtenis speelt zich een half jaar na "Jaar één" af met dezelfde maffiabaas die een grote rol krijgt in dit epos.

De familie Falcone is nog steeds aan de macht en is heer en meester in Gotham. Toch is hun heerschappij zwaar op de korrel genomen door een killer die op elke officiële Amerikaanse feestdag een moord pleegt. De groep van Falcone heeft hier zwaar onder te lijden omdat de slachtoffers voornamelijk onder hun leden valt en zij vermoeden dus sterk dat de rivaliserende bende hier wat mee te maken heeft. Maar net als bij de beste Poirot worden we vaak om de tuin geleid en weten we pas op het einde wie de echte dader is. (Alhoewel de aandachtige lezer dit al iets sneller door heeft. En neen, ik was geen aandachtige lezer ;-)

Deze serie werd oorspronkelijk in dertien delen uitgebracht. De eerste moord startte op Halloween, net als de laatste (nu snap je dus ook de titel). Daartussen vielen nog tien doden, voor elke uitgave, ttz elke maand dat er een uitgave verschijnt, was er een feestdag waar een moord kon gepleegd worden (alhoewel Roman day me totaal onbekend was). Ideaal voor de uitgever, zeer goed gezien en gevonden door de scenarist. Het dertiende deel is dan de ontknoping, in Hercule-termen: de salon scène.

Deze "Batman: De Lange Halloween" is een van mijn toppers in deze reeks. Elke lezer van recensies weet dat mijn hart uitgaat naar deze held maar als het me niet echt aanstaat dan laat ik dat ook zeer uitdrukkelijk blijven. Toch is deze in mijn top tien, zonder twijfel. Het heeft alles om te bekoren. Intrige, spanning, romance, actie en suspense. Scenarist Jeph Loeb in samenwerking met tekenaar Tim Sale en inkleurder Gregory Wright hebben van dit verhaal het donkere, obscure, intrigerende epos gemaakt dat allen zal bekoren, ook de tegenstanders van het superhelden gedoe. Want Batman, al is hij dan aanschouwt als één van dé superhelden, is niets meer dan een man van vlees en bloed dit het moet doen met zijn gadgets en niet met zijn superkrachten.

Superlatieven genoeg voor deze uitgave. Kopen die hap. Dit verhaal is meer dan zijn geld waard!!!