Tin Lizzie 1 De mooiste van Ponchatowla

'Tin Lizzie' is een simpel, voor iedereen toegankelijk verhaal. Het ligt niet zwaar op de hand maar tegelijkertijd is het niet een van die reeksen die aaneen hangen van flauwe grappen waar en dertien van in een dozijn zijn. De tekeningen, en dan vooral de cover, kunnen het gevoel geven van het zoveelste zeemzoete verhaal met een goede afloop. Ok, een goede afloop zal het wel hebben, dat weten we pas in het volgende deel, maar er zit meer in dan de gebruikelijke meligheid die dit genre van verhalen doet vermoeden.

Het verhaal start met de aankomst van de eerste wagen in een klein boerendorpje Panchatowla, aangekocht door de adel van het dorp, de Kolonel. Zijn adoptief zoon Jake en zijn naaste medewerker Rhod, tevens de bestuurder van het voertuig, zijn apetrots op deze automobiel. Zo niet de nieuwe eigenaar. Die wil het nuttige aan het praktische koppelen en de wagen ombouwen tot tractor zodat die het land kan bewerken. Een ware revolutie. Maar Rhod krijgt het niet over zijn hart en schuift deze transformatie op de lange baan.
Naar jaarlijkse gewoonte trekken de kolonel en zijn echtgenote naar de jaarmarkt in Saint-Rochelle. Gewoonlijk gaat Jake ook mee maar sinds die wagen op het erf staat heeft hij een nieuwe liefde. Met een leugentje kan hij onder de trip naar Saint-Rochelle uit geraken. Eens de Kolonel vertrokken is komt Rhod met het fenomenale idee om samen met Jake ook eens op vakantie te gaan. Neen, niet met de trein maar met de automobiel die ondertussen is omgedoopt tot Tin Lizzie. Een bepaalde bestemming? Ja natuurlijk. Sea, sex and sun. Met andere woorden: ze trekken naar New Bay. Maar waarom heeft Rhod nu net voor deze locatie gekozen?

Lekkere weglezer, prachtige tekeningen, heel goed geschreven scenario en mooie inkleuringen. Een verhaal dat bij wijlen zeer emotioneel is maar tegelijkertijd vol geprangd met anekdotes.

Sinds Strip2000 een samenwerking heeft met Paquet en ze onder een nieuw label, Gorilla, verschillende van hun strips uitbrengen hebben we al van veel moois mogen genieten. Telkens onder een ander thema maar door de band genomen van hoge kwaliteit. 'Tin Lizzie' is hier een waardige opvolger voor.