Engel / Duvel 1 Inferno

Was het de rondborstige deerne die de cover siert die ons over de streep trok of was het gewoon omdat we graag strips lezen dat we ons het album “Engel/Duvel” aanschaften? Waarschijnlijk is het een combinatie van de twee waarbij toch vooral de goed uitgeruste jongedame de doorslag gaf. Haar naam is Angelina en tijdens een rockconcert ontmoet ze gitarist Damian. Een schriele duivel met stekelhaar en puntige hoorntjes. Ze zijn elkaars tegenpolen maar toch matcht het onmiddellijk met elkaar. Alhoewel, Damian heeft iets of wat bijbedoelingen. Hij hoopt zo snel mogelijk met Angelina in de koffer te duiken en eens flink van bil te gaan. Hoop doet leven zegt men, maar zeven jaar later bijt Damian nog steeds op een houtje. Al zijn pogingen om haar maagdelijkheid te belagen stoten op een njet. De poort blijft op slot. Ons engeltje Angelina wil haar maagdelijkheid pas opofferen bij het huwelijk. Iedere man in Damians positie had wellicht al jaren terug het hazenpad gekozen. Maar ons duiveltje houd nu eenmaal van zijn engeltje en geeft niet op. Voor vrienden of vriendinnen laten beiden wel uitschijnen dat ze het ooit al wel eens deden, maar tekst of uitleg geven ze er niet bij. Ze slapen meermaals bij elkaar, Damian in de zetel en Angelina in haar eigen knusse bedje. Later maffen ze zelfs in één en dezelfde kamer. Ieder dan wel in zijn stapelbed. Om hoorndol van te worden. Tot Damian ten einde raad besluit om haar ten huwelijk te vragen. Waar Angelina volmondig ja op antwoord. Eindelijk wordt zij de zijne. Helaas, het mannelijke apparaat ook wel penis genaamd heeft ook zo zijn willetje. Net op het ultieme moment laat Damians instrument hem flagrant in de steek. Wat hem opzadelt met een knoert van een schuldcomplex. Gelukkig is er een revanche waarbij hij meteen de puntjes op de i zet. Eind goed al goed. Iedereen heeft waarschijnlijk al door dat het hier om een soft erotische strip gaat, maar dan eentje die “Rooie Oortjes” ver achter zich laat.

Het scenario bedacht door Mirka Andolfo die eveneens instaat voor het tekenwerk zit mooi in elkaar. Hij schotelt ons erotiek voor die het vooral moet hebben van de tekst. Zelden of nooit worden zijn tekeningen expliciet. Af en toe duikt er wel eens een verdwaalde blote borst of een mooi gevormd bloot kontje op, en dat is het dan. Zijn tekeningen lijken bestemd voor een jeugdig publiek, maar vergis je niet. Uit de tekst blijkt dat het om heel andere dingen gaat. Het scenario is stout en gevat. Soms gaat het er wel ver over maar dat is nu eenmaal de charme van dit soort strips. Met als afsluiter van dit album een veertien pagina's tellend dossier met gasttekeningen van auteurs, kunstenaars en vrienden die hun visie op Damian en Angelina mooi in beeld brengen. WG.