Alfa: Eerste wapenfeiten 2 Solo

Af en toe maken we ons eens druk om één of andere uitgever die zomaar een reeks abrupt stopzet of een serie jarenlang laat versloffen. Waarbij veelal in het eerste geval met het vingertje gewezen wordt naar de lezer die het aangeboden product niet wil oppikken en in het tweede geval veelal verwezen wordt naar de tekenaar of scenarist die om één of andere reden een serie niet verder uitwerkt. Een serie die bovenstaand standpunt perfect weergeeft is “Alfa Eerste wapenfeiten” een spin-off van de reguliere serie waarbij we al een tijdje niet langer uitkeken naar een tweede album. Het eerste album verscheen immers in april 2010. Over en out dachten we. Nu bijna vijf jaar later verscheen er tot ons grote verwondering toch nog een tweede album.

We frissen even het geheugen op. Thirdnail Inc een firma die wereldwijd losse computeronderdelen verkoopt bied aan een aantal hooggeplaatste functionarissen van informaticabedrijven een lucratief overheidscontract aan. In ruil voor dit contract moeten ze de processor TH-1 in hun computers en andere telecommunicatie producten aanbrengen. Deze processor is bedoeld om iedereen die gebruik maakt van telecommunicatie op de voet te volgen. Waar door terroristische aanslagen en andere criminele feiten verijdeld worden nog voor men ze kan uitvoeren. Het project kent een ongelooflijk succes. Tot het befaamde korreltje zand, in dit geval een omgestoten kopje koffie op een toetsenbord het systeem in de openbaarheid brengt. Als de gebruiker in kwestie een onderzoeker verbonden aan IBM zijn computer uit elkaar neemt ontdekt hij de TH-1. Prompt neemt hij de benen en bied de processor aan de Chinezen aan. Als hij inscheept op een vlieghaven wordt de processor herkent en wordt het vliegtuig waarmee hij zich verplaatst gekaapt. Een team onder leiding van sergeant Tyler, die in de loop van het verhaal de codenaam Alfa aanneemt, moet de gijzelaars bevrijden. Bij deze operatie komt zijn beste vriend om en wordt Tylers rapport waarin hij een complottheorie ontvouwt verticaal geklasseerd. Na zijn ontslag uit het leger wordt hij opgezocht door Milard een CIA-agent die Alfa de kans geeft om de zaak uit te spitten. Iets wat niet echt van een leien dakje loopt. In album twee vinden we Alfa terug in Praag waar hij zijn onderzoek richt op Thirdnail Inc. Maar hij wordt nauwlettend in het oog gehouden. Niet alleen de CIA speelt een vuil spel, ook de Mossad en de Russen duiken onverwachts op. Ieder op zich wil de TH-1 in handen krijgen om zo wereldwijd de heerschappij in handen te krijgen. Waarbij Alfa meer dan eens in contact komt met alle partijen en waarbij zijn leven meer dan eens aan een zijden draadje hangt. Hij wordt beschoten, ontsnapt ternauwernood aan ontploffingen en blaast tussen de soep en de patatten een geheime basis van Thirdnail Inc ergens op de Fins-Russische grens op. Het scenario van Herzet zit uitstekend in elkaar, loopt als een trein en is opgebouwd omheen een item wat ooit werkelijkheid kan worden of reeds tot de werkelijkheid behoort. Wie weet immers wat er in zijn of haar computer werd ingebouwd? Waardoor van ieder feitje dat we ook maar doen of laten iets of iemand op de hoogte is. Niet echt een geruststellende gedachte. Tekenaar Eric Loutte maakt veel gebruik van Photoshop iets wat duidelijk merkbaar is doorheen de loop van het verhaal. Ondanks dit feit is dit niet echt een euvel, het geeft een extra iets mee aan de tekeningen. WG