De joodse brigade 3 Hatikvah

Op 8 mei 1945 werd in Europa het einde van de Tweede Wereldoorlog aangekondigd. De kampen werden bevrijd, en de Europese bevolking stak zijn afgrijzen niet onder stoelen of banken, eens ze ontdekten wat zich afspeelden in deze kampen. Waarbij niemand, ook maar een juist getal kan kleven, op hoeveel Joden hier voorgoed verdwenen. Hun aantal, wordt ruim gespreid ergens tussen de vijf en zes miljoen ingeschat. Tijd dus voor een eigen staat zou men denken. Inderdaad, goed gedacht, in 1947 namen de Verenigde Naties resolutie 181 aan. Een resolutie, die Palestina verdeelde in twee staten, namelijk een Joodse en een Arabische.

In dit afsluitende deel van de trilogie ‘De Joodse brigade’ wordt dit alles mooi uit de doeken gedaan. En laten we eerlijk zijn, meer dan eens hebben we moeten terugbladeren om deze toch wel ingewikkelde materie onder de knie te krijgen. Waarbij we niet mogen vergeten dat de resolutie dan wel goedgekeurd werd op november 1947, maar dat pas op 1 augustus 1948 de Britten Palestina moesten verlaten. In tussentijd vochten zowel de Joodse als de Arabische troepen onderlinge een bloederige strijd uit. Waarbij de Britten meer dan eens een oogje toeknepen bij diverse conflicten, en pas opdaagden als de strijd al een wijl beslist was. De Arabische troepen werden opgeleid door ondergedoken leden van de Waffen-SS, de Joden door voormalige veteranen van de door de Britten ontbonden Joodse Brigade. Te midden van dit oorlogsgeweld, vinden we oude bekende Leslie Toliver terug, die samen met Stuart door de Arabieren uit de lucht geschoten wordt. Na de onfortuinlijke noodlanding worden ze onmiddellijk onder vuur genomen door de vijand. Die niet geïnteresseerd is in ons duo maar in de smokkelvracht die ze vervoeren. Namelijk wapens voor het Joodse leger. Ons tweetal wordt op het nippertje gered door Safaya Mehringer, een vriendin van Leslie, die een aantal soldaten van de Haganah aanvoert. Noodgedwongen moeten ze een deel van de wapens achterlaten willen ze niet in handen van de Arabieren vallen. Waarna Leslie, die Joodse roots heeft, eens hij doorheeft waar de hele geschiedenis om draait,zich aansluit en inzet voor de Joodse zaak.

Het scenario van Marvano, die eveneens het tekenwerk op zich neemt, voert ons mee naar het prille begin van de staat Israël. Gedeeltelijk gebaseerd op historische correcte gebeurtenissen en aangevuld met een fictief avontuur. Marvano stopt heel wat geschiedkundige weetjes in zijn scenario, maar weet het zo te brengen dat ze perfect inpassen in het avontuur. Hierdoor lijkt het dat het verhaal nooit stopt en onze avonturiers schijnbaar onophoudelijk aan de slag blijven. Marvano weet tevens door de doorlopende aanvallen, de doden, de angst en de haat tussen Joden en Arabieren, een permanente spanningsboog op te bouwen. Op de 48 pagina’s die het album telt gebeurd enorm veel in korte tijd. Het is net alsof alles plaatsvind op hetzelfde moment en op dezelfde plaats. Het verhaal draagt de titel: “Hatikvah’ wat ‘Hoop’ betekent in het Hebreeuws, en wat ook de titel is van het Israëlische volkslied. Marvano haalt een aantal elementen aan de men ook terugvindt in andere strips. Wie interesse heeft in de Israëlische zaak, en aanverwanten, kunnen we eveneens de strip: ‘Israël in 60 dagen’ van Sarah Glidden aanbevelen. Verschenen in 2011 bij uitgeverij ‘Oog & Blik / De Bezige Bij. Marvano sluit dit drieluik af met een open einde. Wie weet wat de toekomst voor ons nog in petto heeft? WG.