De Kiekeboes special 8 Bling bling

Op een regenachtige dag (en zo zijn er nogal wat in België, ook tijdens de zomer) durven kinderen en volwassenen al eens naar lectuur grijpen. Niet zelden bestaat dat uit een stripverhaal. Voor die lezers die om lectuur verlegen zitten, de albums van de Kiekeboes nog niet (allemaal) hebben en het liefst niet teveel uitgeven, brengt Standaard Uitgeverij ‘Bling Bling’ op de markt. Dit is een verzamelalbum met de volgende verhalen van Vlaanderens bekendste familie:
De roze Rolls (nr. 53)
King Sacha (nr. 71)
De pepermunten (nr. 127)

Blingbling is een term die rappers gebruiken voor sieraden en die afgeleid is van het geluid dat metalen sieraden maken als ze tegen elkaar tikken. In het Nederlands wordt het woord gerelateerd met blinkende zaken. Zie voor meer uitleg https://nl.wikipedia.org/wiki/Blingbling. De 3 gebundelde verhalen hebben dan ook alle van ver of dichtbij te maken met rijkdom.

In ‘De roze Rolls’ komt Marcel in bezit van het privévoertuig van een afgezette dictator. Natuurlijk haalt hij zich daar heel wat miserie mee op de hals.

‘King Sacha’ gooit het over een andere boeg. Hierin moet de familie Kiekeboe een promotiestrip maken voor een bouwbedrijf dat aan het Ikanimeer in Oekandana een vakantiesdorp wil neerpoten. Verschillende partijen zijn echter om diverse redenen tegen deze plannen.

Het laatste deel van deze bundeling vertelt over Tomboy, de vriendin van Fanny, die een oude hoeve heeft gekocht en deze wil renoveren. Op haar terrein wordt ook een film gedraaid over WOI, maar er blijkt meer aan de hand...

U merkt het: meer dan voldoende stof om je enige tijd mee bezig te houden. De keuze van de verhalen is divers en het gevoel van herhaling krijg je dus niet. Het tweede album in deze bundeling is wat mij betreft een buitenbeentje. De link met ‘Bling bling’ is maar vaag aanwezig. Er waren beter keuzes mogelijk. Maar goed, dat is natuurlijk van ondergeschikt belang. Belangrijker is dat Standaard Uitgeverij voor een schappelijke €12 behoorlijk wat leesplezier op de markt brengt die door een breed publiek zal gesmaakt worden.

Besluit: een mooi geprijsd album met 3 amusante verhalen! Ideaal om een regenachtige dag in te vullen dus!