Het rechte pad 2 De nacht van de griezel

Silvester verwend ons deze dagen. Nog geen half jaar na het verschijnen van het eerste deel van dit verhaal houden we al het afsluitende deel van dit tweeluik in onze handen. Zoals we van Silvester gewend zijn, verschijnt er na de hardcover in beperkte oplage ook een softcover versie van dit verhaal.

Wilfrid Lupano is de nieuwe ster aan het scenaristen firmament want de laatste jaren scoorde hij met enkele prachtige verhalen zoals “krasse knarren” of “de Engelsman die niet van vuurwapens houdt”. Daardoor kreeg dit tweeluik vijf jaar na de Franse uitgave ook een kans in ons taalgebied. Voor tekenaar Morgann Tanco betekent dit het debuut in het Nederlands maar er staan al meer vertalingen aangekondigd van zijn prachtige tekenwerk, maar dan wel bij uitgeverij Saga.

Het rechte pad speelt zich af in het binnenland van Frankrijk eind jaren twintig van de vorige eeuw. Frankrijk likt nog altijd zijn wonden van “de groote oorlog”. Maar daar trekken de leerlingen van de landbouwschool zich niet veel van aan. Ze hebben zo hun eigen interesses en problemen. Marcel is hopeloos verliefd op Jeanne, de dochter van de plaatselijke graaf. Jeanne is een echte feministe en wil zich manifesteren als kunstenares, maar wordt niet serieus genomen door haar omgeving. De broertjes Felix en Camile worden door hun vreselijke tantes opgehaald omdat hun grootvader is gestorven en ze de boerderij moeten helpen beheren, en Jules , de bijdehandste van de vier heeft zich in de problemen gewerkt bij “de griezel”. De opzichter die fel verminkt uit de oorlog is gekomen.

Lupano schotelt ons hier een prachtig tweeluik voor, op het ene moment spannend, dan weer grappig en ontroerend. Samen met de prachtige tekeningen van Tanco en de warme inkleuring een aanrader om in huis te halen!