Nico 1 Atomium-express

Wanneer 2 oude rotten in het vak zich samen zetten om te kijken wat voor moois ze kunnen maken, dan kan men misschien wel het een en ander verwachten. Fred Duval, vooral gekend van Travis en Carmen mc Callum, beide zijn al wat oudere reeksen. Philippe Berthet heeft onder meer Pin-up, XIII Mystery en Yoni als meer succesvolle strips op zijn palmares staan. Het is altijd leuk te zien wat een situatie zoals deze oplevert, dus laat ons starten.

3 juli 1947, dit is voor sommigen onder ons een datum die heel bekend klinkt. Inderdaad: het is de dag waarop in Roswell een UFO zou zijn gecrasht. Wat de Amerikanen niet weten, is dat diezelfde dag er ook eentje is neergestort in Rusland. Alles blijft historisch ongeveer gelijk lopen tot 3 dagen later. President Roosevelt beslist om dit nieuws wereldkundig te maken. Vanaf hier loopt het totaal anders en wordt een alternatieve wereld gecreëerd. 1947 is ook het jaar waar de nieuwe intelligentie dienst van de USA wordt geboren onder de naam C.I.A. Vanaf dan rolt het verhaal zich verder uit als een echte James Bond film.

Hoewel het verhaal leuk is, is het niet echt diepgaand. Ik betrok onze vriend James al een beetje omdat het me daar echt aan doet denken. Je kunt je dus verwachten aan no-nonsense actie en een goed plot. Maar er dient toch geschaafd te worden aan het scenario om het iets geloofwaardiger te laten overkomen. Die blaaspijp met trackingapparaatje die gevoelsmatig een mug blijkt te zijn? Wat wel leuk is, is om te zien wat er met bekende mensen gebeurd in een alternatieve realiteit.

Het tekenwerk in dit verhaal wil je de sensatie geven dat je jezelf in de jaren ’60 waant. En het slaagt daar ook gedeeltelijk in. Waar ik moeite mee heb is de duidelijk minder goede afwerking van de gezichten. Het is niet in lijn met de anders redelijke plaatjes. Er moet echt meer gewerkt worden aan de afwerking van de tekeningen en er voldoende tijd voor nemen. Ik wacht liever 2 maanden langer als dit een beter resultaat oplevert..

Atomium-Express heeft het met zich om je een uurtje te laten genieten van actie/spion-avonturen. Maar heeft ook nog wat bijschaaf werk nodig.