Peppino Impastato 1 Peppino Impastato

Je moet lef hebben om de maffia frontaal aan te vallen. Zeker als je familie voor een deel lid is van deze malafide groepering. Peppino Impastato is het type man dat niet bang is om op te komen voor zijn idealen, ongeacht wie hij als vijand heeft. En hij gaat die vijand te lijf op een vrij unieke manier. Hij maakt ze belachelijk via een satirisch radioprogramma waarin hij alle vuil opdiept van ‘la Cosa nostra’ en er een spottend uurtje radiovertier van maakt.

Ik moet het hebben over het verhaal op zich, en ik heb het er een beetje moeilijk mee, want dit is een levensverhaal dat zeker aandacht verdient. Maar het moet gezegd worden: ik had er veel meer van verwacht. Er ontbreekt diepgang, vooral wat betreft de karakters en situaties die zich voordoen. Je ziet wel dat Peppino de draak steekt met de Italiaanse misdaadorganisatie en dat zijn omgeving daarop reageert, maar je ziet niet hoe of waarom hij zo wordt, wat in een biografisch werk toch vrij belangrijk is. Het lijden van zijn familie en de typische moeilijkheden die bij een vader-zoonrelatie komen kijken, komen dan weer wel voldoende aan bod.
Om te weten te komen wat er in de strip niet zo goed verwerkt is, heb je redelijk wat extra pagina’s tekst. Een blik achter de schermen, ’Het Peppino Impastato historisch overzicht’, ‘Honderd stappen tegen de Maffia’ en een interview met zijn broer Giovanni. Deze delen heb je nodig om het totaalbeeld te zien.

Lelio Bonaccorso is een volleerd artiest. Zijn tekenwerk is heel eenvoudig van opzet, maar met oog voor detail, leuke karakteruitwerking en een mooie zwart-wit inkleuring met aquarelinbreng. Je kan meer van zijn werk zien op zijn weblog.

Dit werk is apart, gezien je meerdere media nodig hebt om het totaalbeeld te zien. Op die manier voldoet het zeker.
Als je het als pure strip of enkel als boek gaat bekijken, schiet 'Peppino Impastato' tekort, maar als je een interessant historisch werk zoekt over een man die het aandurft de maffia belachelijk te maken, dan is dit je boek.