Aanpassen DB

Suggestie: een manier om...
1) Te zien welke bijdragen je aan de DB geleverd hebt;
2) Een gemakkelijke manier om je eigen bijdragen te bewerken, dwz. in een eenvoudige tabel ipv. de ene pop-up na de andere.

Aanleiding: ik heb zo ongeveer heel Lefranc in de originele taal toegevoegd, maar ik heb ergens fouten met ISBN-nummers een uitgavenjaren gemaakt en ik wil eigenlijk de moeite wel doen om de covers te scannen, maar een keer die info naar de admin verzonden is valt daar geen spoor meer van terug te zien behalve in het profiel "6 strips toegevoegd"

Terzijde: hoe haalt men een strip uit zijn collectie? Per ongeluk strip toegevoegd en vervolgens "uit bezit genomen", maar die blijft desalniettemin in de collectie staan maar dan zonder iets aangevinkt. Rechtboven een strip valt wel iets aan te vinken, maar nergens zie ik een "delete" button of iets anders dat een actie op alle aangevinkte strips doet. Ofwel kijk ik heel scheel, dat kan ook.

PS. Met HeidiSQL direct op de DB inloggen zie ik ook wel zitten :+
Geplaatst op 19/04/2015 Citeren
jjanssens
Geplaatst op 19/04/2015
Vergeet mijn terzijde. Intussen in een andere thread gevonden en gelezen dat men verwijderen kan op de pagina zelf. Stuk per stuk helaas.
jjanssens
Geplaatst op 19/04/2015
Crew
7889
Nu je hier toch gepost hebt, misschien toch even je aandacht vragen:
Graag opletten op de taal, al je toevoegingen staan in een verkeerde taal!
Als je meerdere albums in eenzelfde taal toevoegt kan je die taal vastzetten via je controlepaneel --> gegevens toevoegen.

Ook opletten dat de uitgeverij juist staat voor je op toevoegen drukt, je hebt er een heleboel met een foute uitgeverij toegevoegd.

Ook graag het uitgavejaar toevoegen van die Franse uitgaves. Er zijn telkens een pak heruitgaven, je maakt het op deze manier wel heel moeilijk om te beoordelen over welke uitgave het gaat.

Eens ze goedgekeurd zijn, en op de site staan, kan je daar heel makkelijk aanpassingen & covers toevoegen bij dat album --> Aanpassen (Cover vervangen)

Wel enkel aanpassen wat je absoluut zeker bent, en eerst goed controleren over welke versie het gaat.
Je had een van die Lefrancen helemaal omgevormd tot een compleet ander exemplaar. De aanwezige is perfect juist, uitgavejaar, ISBN, uitgeverij... Er staat een achtercover bij, je kon dus heel goed zien dat jouw omvorming helemaal fout was.

Dank bij voorbaat,
en bedankt voor de toevoegingen

Veter
Geplaatst op 19/04/2015
Ik heb inderdaad één album aangepast ipv. "alternatieve versie" toegevoegd :( Maar qua taal had ik nochtans altijd Frans gekozen :s Hoe dan ook: ik ben geen vriendjes met de interface, dat is duidelijk. Zoals gezegd wil ik die allemaal opnieuw controleren, maar ik vind geen manier om die albums terug op te vragen.

De albums waar ik geen uitgavejaar van meegegeven heb is omdat ik geen zekerheid heb over het jaar: ISBN is identiek voor verschillende drukken en het "depôt legal" in de albums verwijst meestal naar het originele werk. :/
jjanssens
Geplaatst op 19/04/2015
Crew
7889
Neen, je kan ze pas zien als ze goedgekeurd zijn door de iemand van de mods. Dan pas verschijnen ze op de site.
Maar door het vele correctiewerk moet ik daar nogal veel tijd insteken om op te zoeken over wat het zou kunnen gaan, en alles dan te corrigeren.

"Depôt legal" verwijst inderdaad meestal naar de originele of een oudere uitgave. Maar omdat je een barcode toevoegt moeten het albums zijn ten vroegste ergens halverwege jaren '80, en ik dacht dat ze dan ook reeds een "Achevé d'imprimer" toevoegden, waar je wel het uitgavejaar kan uithalen.
Anders kan je ook het uitgavejaar opmaken aan de hand van de albums die vermeld worden op de achtercover. En eigenlijk bij de opmerking over de uitgave ook vermelden welk album als laatste uitgave vermeld wordt, dat maakt het makkelijker om daar eventueel later de juiste cover bij te plaatsen.
Veter
Geplaatst op 19/04/2015
Zou het geen idee zijn ze in een soort "mod queue" te zetten die toegankelijk is? Dwz: een opvraagbare lijst die (gemakkelijk) door de gebruiker zelfs nog bewerkt kan worden alvorens door te sturen voor moderatie? Daarnet heb ik een uitgave van Peter Pan (Loisel) toegevoegd maar per ongeluk het ISBN van het vorige album ingegeven (met al die strips op mijn bureau ook...). Ik het meteen gezien toen ik aan het volgende album begon, maar dan was het te laat om te corrigeren natuurlijk. Zeker als er vele albums toegevoegd worden is het niet realistisch te verwachten dat een gebruiker foutloos werkt. Errare human est enzo.
jjanssens
Geplaatst op 19/04/2015
Origineel geplaatst door jjanssens
Zou het geen idee zijn ze in een soort "mod queue" te zetten die toegankelijk is? Dwz: een opvraagbare lijst die (gemakkelijk) door de gebruiker zelfs nog bewerkt kan worden alvorens door te sturen voor moderatie? Daarnet heb ik een uitgave van Peter Pan (Loisel) toegevoegd maar per ongeluk het ISBN van het vorige album ingegeven (met al die strips op mijn bureau ook...). Ik het meteen gezien toen ik aan het volgende album begon, maar dan was het te laat om te corrigeren natuurlijk. Zeker als er vele albums toegevoegd worden is het niet realistisch te verwachten dat een gebruiker foutloos werkt. Errare human est enzo.

Vandaar de validering door mods en andere non-humans :-)

Wat de mod queue betreft, dan zit je weer met nóg een extra handeling om alles te kunnen doorsturen. Je kan evengoed dubbelchecken voordat je je ingave valideert.
Als je een fout opmerkt in een al ingegeven strip, kan je ook een berichtje posten bij problemen en opmerkingen hoor.
Als je van iets niet zeker bent, laat je het betreffende veld best leeg, en je kan ook een opmerking meesturen voor de admininstrator in het laatste veld van het toevoegformulier.

Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 19/04/2015
Crew
4173
Ik ga met jou akkoord voor een aantal suggesties die het inderdaad makkelijker zouden maken voor de toevoegers om te kijken wat ze ingevoerd hebben (en eventueel ook om je eigen credits te bekijken), maar dat moet uiteraard allemaal geprogrammeerd worden en dat is niet altijd even makkelijk (nog niet gesproken over het feit dat dat eigenlijk Surya's vrije tijdbesteding is).

Dus voorlopig moeten we het met deze versie doen, en ook de mods doen hun best om alles zo goed mogelijk na te kijken (en we zijn dan ook niet boos als er soms een fout in sluipt).

Maar zoals Veter zegt, soms is het moeilijk om een nieuw album te beoordelen. En om te weten of een album nieuw is dan wel een dubbel van wat al op de site staat, is het handig als er een cover/backcover wordt toegevoegd, en/of een opmerking met bijvoorbeeld het aantal vermelde albums (of het laatst verschenen album) op de achterkant.
Daarbuiten uiteraard alle dank voor het invoeren van de albums. Wij doen ons best om alles zo snel mogelijk te verwerken, maar hoe meer werk er voor ons is, hoe langer dat dat uiteraard duurt.
woelfie
Geplaatst op 19/04/2015
Crew
4173
Nog een kleine opmerking: het aantal pagina's is het aantal bladzijden tussen de cover en de achtercover (snij de kartonnetjes vooraan en achteraan weg en tel het aantal bladzijden).

In 90% van de gevallen is dat een veelvoud van 4 (doe de test: vouw een A3 blad in 2, en je kan 4 bladzijden vullen), maar IN GEEN ENKEL GEVAL telt een album dus een oneven aantal bladzijden.
woelfie
Geplaatst op 19/04/2015
Origineel geplaatst door woelfie
Nog een kleine opmerking: het aantal pagina's is het aantal bladzijden tussen de cover en de achtercover (snij de kartonnetjes vooraan en achteraan weg en tel het aantal bladzijden).

In 90% van de gevallen is dat een veelvoud van 4 (doe de test: vouw een A3 blad in 2, en je kan 4 bladzijden vullen), maar IN GEEN ENKEL GEVAL telt een album dus een oneven aantal bladzijden.

Ha, ik dacht dat enkel de bladzijden strip meetelden. (vandaar dat ik ergens 61 opgegeven heb bij iets van Loisel). Sorry.
jjanssens
Geplaatst op 19/04/2015
Crew
4173
Ha, ik dacht dat enkel de bladzijden strip meetelden. (vandaar dat ik ergens 61 opgegeven heb bij iets van Loisel). Sorry.

Ja, da's ook een originele insteek :)
Maar dus mis ;)
woelfie
Geplaatst op 19/04/2015
Crew
13301
Vergeet mijn terzijde. Intussen in een andere thread gevonden en gelezen dat men verwijderen kan op de pagina zelf. Stuk per stuk helaas.

In het overzicht van je collectie kan je er meerdere aanvinken (het vinkje helemaal rechts naast opmerking) en dan de aanpassingen opslaan. Niet duidelijk, ik weet het.
Surya
Geplaatst op 19/04/2015
Crew
13301
Oh ja, ik zie het wel zitten om een lijst ter beschikking te stellen van je nog goed te keuren aanpassingen die dan ook aanpasbaar is. Maar ik denk wel dat alles meteen naar de mods gaat ter goedkeuring. Een extra stap toevoegen zie ik als eerder hinderlijk.

Het is wel de bedoeling dat je op termijn ook kan zien wat je presies allemaal hebt bijgedragen. Op http://www.stripinfo.be/member.php kan je al de aantallen zien. Het is een begin :)
Surya
Geplaatst op 19/04/2015
Nog een suggestie: een import-tool. Ik wil een hele reeks toevoegen waarvan er momenteel maar 1 in de DB zit. Iets dat je een CSV of zo kan voeden. Ik wil onderstaande bijvoorbeeld toevoegen - tenzij mods een tool hebben voor mass-import.

Taal: Engels
Reeks NL: Pukkels
Reeks EN: Zits
Tekst: Jerry Scott
Tekeningen: Jim Borgman
Uitgever: Andrews McMeel Publishing
1; Zits;1998;978-0-8362-6825-6
2;Growth Spurt;1999;978-0-8362-7848-4
3;Don't Roll Your Eyes at Me, Young Man!;2000;978-0-7407-1166-4
4;Are We an “Us”?;2001;978-0-7407-1854-0
5;Zits Unzipped;2002;978-0-7407-2322-3
6;Busted!;2002;978-0-7407-2675-0
7;Road Trip!;2003;978-0-7407-3814-2
8;Teenage Tales;2004;978-0-7407-4144-9
9;Thrashed;2005;978-0-7407-5117-2
10;Pimp My Lunch;2005;978-0-7407-5443-2
11;Are We Out of the Driveway Yet?;2006;978-0-7407-6199-7
12;Rude, Crude, and Tattooed;2007;978-0-7407-6357-1
13;Pierced: A Zits Close-Up;2008;978-0-7407-7741-7
14;Lust and Other Uses for Spare Hormones: A Zits Look At Relationships;2009;978-0-7407-8544-3
15;A Zits Guide to Living With Your Teenager;2010;ISBN 978-0-7407-9168-0
16;You're Making That Face Again;2010;978-0-7407-9734-7
17;Drive!;2011;978-1-4494-0107-8
18;Zombie Parents: and Other Hopes for a More Perfect World;2012;978-1-4494-0973-9

T1;Humongous Zits;2000;978-0-7407-0013-2
T2;Big Honkin' Zits;2001;ISBN 978-0-7407-1397-2
T3;Zits Supersized;2003;ISBN 978-0-7407-3307-9
T4;Random Zits;2004;ISBN 978-0-7407-4669-7
T5;Crack of Noon;2006;978-0-7407-5684-9
T6;Alternative Zits;2007;978-0-7407-6848-4
T7;Jeremy and Mom: A Zits Retrospective You Should Definitely Buy for Your Mom;2008;ISBN 978-0-7407-7101-9
T8;My Bad;2009;978-0-7407-8090-5
T9;Jeremy and Dad: A Zits Tribute-ish to Fathers and Sons;2010;978-0-7407-9155-0
T10;Sunday Brunch: The Best of Zits Sundays;2011;978-1-4494-0797-1
T11;Triple Shot, Double Pump, No Whip Zits;2012;978-1-4494-2310-0
T12;Zits en Concert;2013;978-1-4494-3057-3
T13;Peace, Love & Wi-Fi;2014;978-1-4494-5867-6

De "T" staat voor Treasury, een soort "best of". Geen idee of er een regel bestaat omtrent die voorvoegsels alhier (behalve INT, wat nogal voor de hand ligt).
Geplaatst op 20/04/2015 Citeren
jjanssens
Geplaatst op 20/04/2015
Crew
7889
Nope, geen tools.
Je zal het moeten doen zoals wij, een voor een. :)

Standaard géén voorvoegsels aub.
Enkel als er reeksen zijn met meerdere volumes gebruiken we een voorzetsel bij de opeenvolgende volumes.
Ook INT is géén voorvoegsel! Als je aanvinkt dat het een integrale is (bundeling van andere delen uit diezelfde reeks) wordt dat automatisch getoond als INT. Je hoeft daar dus zelf niets meer bij te zetten!

ps: omdat strips als een scenario geschreven worden, gebruiken we ook de functie "scenario". "Tekst" gebruiken we als er ergens een dossier of andere grote lap tekst bij een strip zit. :)

Veter
Geplaatst op 20/04/2015
Crew
7889
En ik heb de indruk dat je het inderdaad allemaal wat snel wil doen.
Mag ik toch nog eens aandringen om wat zorgvuldiger te zijn met je toevoegingen? Dat kan jou en ons heel wat extra werk besparen.

Je hebt al een aantal keren een album meerdere keren toegevoegd, met dan ergens een verschilletje, maar ik moet daar dan heel wat tijd insteken om te gaan zoeken wat je nu eigenlijk bedoelde, welke de juiste is, en welke ik moet weggooien.
Ook eerst goed kijken of je album al niet aanwezig is, cover en ISBN vergelijken en dan geen aanwezige opnieuw toevoegen.
Je blijft ook oneven aantal pagina's ingeven, wat volstrekt onmogelijk is.
Het is ook niet de bedoeling prentenboeken toe te voegen. Cartoons zijn al heel erg op de grens, maar daar zijn we ooit overeengekomen die toch toe te laten. Andere prentenboeken horen niet thuis.

dank bij voorbaat

Veter
Geplaatst op 20/04/2015
Hmz, dan is mij niet duidelijk wat hier te doen. De eerste 18 zijn de gewone albums ("sketchbooks") die de zogenaamde "dailies" bundelen; de tweede 13 zijn eerdervermelde "treasuries" die de beste dailies of de beste sundays (de extra-lange versies in de zondagskrant) bundelen. Dat zijn dus twee verschillende reeksen en geen losse albums versus integrales.

Een oplossing die ik zie is de huidige reeks (http://www.stripinfo.be/strip.php?reeks=4189) van "Pukkels" naar "Pukkels (Sketchbooks)" te hernoemen en de treasuries toe te voegen als "Pukkels (Treasuries)". Dat is uiteindelijk de logica die ook gehanteerd wordt bij bijvoorbeeld Nero, alwaar je zowel "Nero" hebt als "De klassieke avonturen van Nero", of bij Suske en Wiske bij wie het aantal verschillende reeksen niet meer te tellen is.

Overigens: reeksen zijn niet aan te passen denk ik? Het is mij onduidelijk hoe het systeem met vertalingen omgaat. "Bob et Bobette" bestaat bijvoorbeeld en is gekoppeld met Suske en Wiske, maar "Zits", de originele naam van "Pukkels", bestaat niet en ik zie niet waar dat ingegeven kan worden.

't Zou wel eens interessant zijn om een record uit de DB te zien om te weten welke velden er bestaan.
jjanssens
Geplaatst op 20/04/2015
Origineel geplaatst door Veter
En ik heb de indruk dat je het inderdaad allemaal wat snel wil doen.
Mag ik toch nog eens aandringen om wat zorgvuldiger te zijn met je toevoegingen? Dat kan jou en ons heel wat extra werk besparen.

Je hebt al een aantal keren een album meerdere keren toegevoegd, met dan ergens een verschilletje, maar ik moet daar dan heel wat tijd insteken om te gaan zoeken wat je nu eigenlijk bedoelde, welke de juiste is, en welke ik moet weggooien.
Ook eerst goed kijken of je album al niet aanwezig is, cover en ISBN vergelijken en dan geen aanwezige opnieuw toevoegen.
Je blijft ook oneven aantal pagina's ingeven, wat volstrekt onmogelijk is.
Het is ook niet de bedoeling prentenboeken toe te voegen. Cartoons zijn al heel erg op de grens, maar daar zijn we ooit overeengekomen die toch toe te laten. Andere prentenboeken horen niet thuis.

dank bij voorbaat

Welke prentenboeken die niet onder de noemer strip of cartoon vallen heb ik dan toegevoegd?

Maar goed, ik steek hier veel tijd in en bezorg blijkbaar alleen last voor de moderatoren, dus zo heeft het geen zin. Ik doe wel verder in de toekomst als er een andere methode voor toevoegen is dan de huidige.

jjanssens
Geplaatst op 20/04/2015
Crew
7889
Overigens: reeksen zijn niet aan te passen denk ik? Het is mij onduidelijk hoe het systeem met vertalingen omgaat. "Bob et Bobette" bestaat bijvoorbeeld en is gekoppeld met Suske en Wiske, maar "Zits", de originele naam van "Pukkels", bestaat niet en ik zie niet waar dat ingegeven kan worden.

Aangezien dit niet echt te vergelijken is met de Nederlandse reeks, zou ik dit gewoon als nieuwe reeks toevoegen (als Zits dus), met eventueel die ene Nederlandse gekoppeld met de Engelse versie (als dat inderdaad een vertaling is, en niet een samengesteld album).
Of eigenlijk als twee reeksen: de Zits sketchbooks, en de Zits treasuries, lijkt me het meest duidelijke.
In het menu bovenaan kan je nieuwe reeksen toevoegen, en daar dan dadelijk strips aan toevoegen (heb je trouwens al gedaan, denk ik).

Als reeksen helemaal gelijk lopen (zoals de meeste Frans-Belgische reeksen) kan je bij een bepaalde reeks ook een alternatieve titel toevoegen (ook te vinden in het menu boven bij die reeks).

Veter
Geplaatst op 20/04/2015
Crew
7889
Maar goed, ik steek hier veel tijd in en bezorg blijkbaar alleen last voor de moderatoren, dus zo heeft het geen zin. Ik doe wel verder in de toekomst als er een andere methode voor toevoegen is dan de huidige.

Het was helemaal mijn bedoeling niet je weg te jagen. Mijn excuses als dat zo is overgekomen.
Ook ik steek hier zéér veel tijd in, en ik doe dit graag, maar het moet toch liefst efficiënt zijn. Vandaar mijn vraag en tips om het wat zorgvuldig te doen, zodat de samenwerking wat vlotter zou kunnen verlopen.
Niets zo prettig als strips goed te keuren die perfect in orde zijn. :)

Ik denk ook niet dat er in de (nabije) toekomst een andere manier van toevoegen zal komen. Het heeft niet veel zin om daar op te wachten.
Zelf vind ik dit trouwens, zoals de meeste mensen, een prima manier, geen problemen mee. :)

Veter
Geplaatst op 20/04/2015
Crew
13301
Een import tool heeft inderdaad zeer lage prioriteit voor het ogenblik. Het zou één en ander versnellen, maar de qualiteit zou er wel kunnen onder lijden. En ik heb er niet echt tijd voor momenteel.
Surya
Geplaatst op 20/04/2015