? buiten collectie ?

Wat wordt precies bedoeld met de term 'buiten collectie'?
Geplaatst op 07/10/2007 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 07/10/2007
Crew
Avatar Surya
13271
Dat een album niet in een bepaalde collectie (Spotlight, Buitengewesten, Horizon...) verschenen is.
Geplaatst op 07/10/2007 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 07/10/2007
Buiten collectie is dus wat anders dan Buiten reeks.

Ik moet zeggen dat de aanduiding inderdaad wat verwarrend is. Het lijkt dan dat een album een speciale uitgave is, terwijl dat vaak niet zo is.

Ik gebruik zelf de term Reguliere reeks voor de normale reeks van een strip.
Verder gebruik ik de term Enkeluitgave voor elke uitgave waarbij een verhaal buiten de reguliere reeks wordt uitgegeven. Hier kunnen ook anderssoortige reeksen, zoals een krantenuitgave-reeks vallen. Met Enkeluitgave wil ik alleen aanduiden dat het om een enkel verhaal gaat.
Ik gebruik de term Bundeling voor uitgaven die meerdere verhalen van dezelfde strip bevatten en Verzamelalbum voor uitgaven die meerdere verhalen van verschillende strips bevatten.

Zo heb ik dus een vierdeling gemaakt.
Geplaatst op 08/10/2007 Citeren
Avatar
Aart-Teun
Geplaatst op 08/10/2007
Crew
Avatar Surya
13271
Tja, dat hangt blijkbaar af van jouw definitie van reeks of collectie.
Voor mij is een collectie iets als Spotlight: een noemer waaronder een uitgever reeksen groepeert om aan de klant duidelijk te maken dat ze iets gemeen hebben
Een reeks is een groep strips over de zelfde personages die een doorlopend verhaal vertellen (al dan niet in cycli) of allemaal losse verhalen over dezelfde personages.
Op de site wordt de term Integraal gebruikt voor bundelingen, misschien dat ik dit aanpas om verwarring te voorkomen, bundeling is misschien nog net iets duidelijker.
Geplaatst op 08/10/2007 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 08/10/2007
Zo heb ik de term 'collectie' ook begrepen. Houdt dat dan in dat alles wat niet onder een dergelijke noemer valt automatisch 'buiten collectie' is. Het valt mij tenminste op dat uitgeverij Panda, die er volgens mij geen collecties op na houdt, in de lijst alleen voorkomt als 'buiten collectie'.
Geplaatst op 08/10/2007 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 08/10/2007
Crew
Avatar Surya
13271
Inderdaad. Technisch zit elke strip in een collectie, ik kan geen strips rechtstreeks aan een uitgever hangen. Daarom heeft elke uitgeverij een collectie zonder naam, die (buiten collectie) noemt als je strips toe voegt.
Geplaatst op 08/10/2007 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 08/10/2007
Hallo Surya,

Wat Aart-Teun hier oppert zet wel veel zoden aan de dijk, dunkt me.
De term integraal betekent toch: volledig. Een reeks van meer dan zes delen zal nooit integraal in één band worden uitgegeven. Maar bijvoorbeeld de reeks "De Salamander" binnen Collectie Pilote weer wel.
Ik stel dus voor integraal alleen te gebruiken als ook werkelijk ieder deel van de reeks in de bundeling zit. Dat komt steeds meer voor, vooral als je ziet wat de uitgevers tegenwoordig allemaal van plan zijn te gaan bundelen (Arboris, Bee Dee, etc).

Wat het woord collectie betreft: in verband met het lijstje met uitgevers wordt nu semantisch de indruk gewekt, dat het gaat om alles wat de uitgever heeft gedrukt. Toch een beetje verwarrend. Bovendien wordt het invoeren van nieuwe titels tijdrovender.

Het lijkt mij beter de lijst van uitgevers te verschonen van allerlei collecties, dat is duidelijker en korter.
Eenmaal de uitgever aangeklikt kun je dan wèl onderverdelen. En dan zou ik ook onderscheid gaan maken tussen collectie, reeks of enkeluitgave. Dat werkt allemaal veel sneller bij het invoeren.

Wat de enkeluitgaves - zoals Aart-Teun ze noemt - betreft, uitstekend om die apart te vermelden. Veel van ons weten niet zeker of een boek dat ze nog niet eerder zagen, op zichzelf staat. Bovendien zijn er ontzettend veel oneshots. De term oneshot ligt lekker in het gehoor en omdat we ook buitenlandse strips opnemen, is ie ook wat consequenter. Dus dan zou de onderverdeling worden:

Uitgever : naam uitgever
Collectie : geen/naam collectie
Reeks : oneshot/naam reeks
Bundeling : nee/nummers van de delen/verzamelband

Heerlijk eenvoudig, snel, duidelijk en semantisch correct! :]
Geplaatst op 10/10/2007 Citeren
Avatar
Ruud Loman
Geplaatst op 10/10/2007
Crew
Avatar Surya
13271
Het idee om de uitgevers en collecties te doen zoals jij voorsteld heb ik al gehad, maar dan zou ik met javascript moeten werken en daar hou ik niet van. Ik denk er nog eens over na.

Integraal zal ik hernoemen naar bundeling.

In Nederland had de term one shot vroeger een andere betekenis dan in Vlaanderen, ik weet niet hoe dat nu zit. Een one shot was daar een stripje van één strookje.
One shots zitten nu allemaal in een reeks met de naam van het album, en dat zal zo blijven wegens technische redenen.
Geplaatst op 10/10/2007 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 10/10/2007
Hoe meer je Javascript gebruikt, hoe meer je ervan gaat houden. Dus eigenlijk net als met een vrouw, maar dan omgekeerd 8)

We hadden het er laatst al over op het forum, bij muziekstrips: taal evolueert. Als maar genoeg mensen een bepaalde betekenis aan een woord toekennen, maakt het automtisch deel uit van de taal.
Laten wij dus oneshot gebruiken. Deze term voor één strookje gebruiken is al behoorlijk uit. In bijv. Zozolala wordt het standaard gebruikt om een losstaand album mee aan te duiden. Toch wel gezaghebbend!

In ieder geval bedankt dat je er aandacht aan wilt besteden, Surya!
Geplaatst op 10/10/2007 Citeren
Avatar
Ruud Loman
Geplaatst op 10/10/2007
Nog even: bij mijn onderverdeling valt een oneshot nog steeds onder een reeks, Surya, zoals je kunt zien. Alleen wordt hij als extraatje nu ook als zodanig benoemd.
Dus iedereen ziet direct: voor een volgend deel hoef ik niet meteen naar de winkel te rennen. Dat is er simpelweg niet!:)
Geplaatst op 10/10/2007 Citeren
Avatar
Ruud Loman
Geplaatst op 10/10/2007
Crew
Avatar Surya
13271
Wat javascript betreft: ik hou er niet van omdat het client side is. Als de gebruiker nu net een browser gebruikt die niet helemaal volgens de standaard werkt (*kuch*IE*kuch*) of de javascript uitschakeld, kan de pagina onrbuikbaar worden. Bovendien ken ik de taal zeer slecht. Ik weet wel dat het zeer veel mogelijkheden schept, maar toch, ik hou er niet echt van. Ik zie nog wel.
Geplaatst op 10/10/2007 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 10/10/2007
Dat zijn details Surya! Deze kleine nadelen zijn gemakkelijk uit te schakelen of te neutraliseren.

Maar ik ben het met je eens, Javascript is niet voor iedereen weggelegd.
Eens je het onder de knie hebt, gaat er wel een heel heelal voor je open aan mogelijkheden.

Bovendien is het een standaard die niet meer zal verdwijnen.

Evengoed zijn de prestaties die je neerzet niet mis!! :]
Geplaatst op 11/10/2007 Citeren
Avatar
Ruud Loman
Geplaatst op 11/10/2007