Beowulf, een 'performance capture film'

Beowulf, een ‘performance capture film’

Als je van strips houdt is het niet verwonderlijk wanneer je de media aan de linker- of rechterzijde een even warm hart toedraagt. Ik zou niet zonder boeken kunnen, maar een bioscoopje pikken doe ik net zo graag. Tekenfilms staan heel dicht bij de strip en ik was benieuwd hoe dat bij ‘Beowulf’ zou zijn.

Laat ik vooropstellen dat ik me niet verveeld heb en dat de film een vrij accurate weergave van het overgeleverde verhaal is. Als je van dit soort oude sagen houdt moet je de film zeker gaan zien, maar ik verwacht echt niet dat deze film in de toekomst tot de klassiekers zal worden gerekend.

In films als ‘The Lord of the Ring’ of ‘Harry Potter’ worden de ‘special effects’ geroemd, omdat de betreffende scènes zo realistisch zijn. Waar ‘Beowulf’ zo duidelijk digitaal is roept het bij de kijker niet dezelfde bewondering op, ook al zijn de scènes even spectaculair.
In de stripserie ‘De werelden van Aldebaran’ blijven personen etalagepoppen en ik acht dat een tekort. Bij ‘Beowulf’ worden mensen bloedeloze wassen beelden en dat stoort net zo erg.

Tekeningen dragen het stempel van de maker en zijn direct herkenbaar, al moet ik erkennen dat in de filmwereld de grote invloed van Walt Disney ten koste is gegaan van die herkenbaarheid; ook manga werkt in dit opzicht egaliserend. Is zo’n persoonlijk stempel ook haalbaar met de computer? Het lijkt me niet onmogelijk.
Ik zou me kunnen voorstellen dat de techniek straks computerfilms oplevert die zó realistisch zijn, dat ze niet te onderscheiden zijn van films die op traditionele manier zijn opgenomen; de digitaliteit zal dan niet meer waarneembaar zijn. Je kunt je afvragen wat dan de winst is. Desondanks geloof ik niet dat acteertalent met de computer is na te bootsen.

Ik heb ‘Beowulf’ niet driedimensionaal gezien; mogelijk dat er stripINFO-leden zijn die dat wel op die manier hebben ervaren, en ik zou graag vernemen of dat volgens hen verschil uitmaakt. Ik ben in ieder geval benieuwd hoe anderen dat ‘performance capture’ is bevallen.

Nog iets anders, dat niets met digitalisering te maken heeft: Grendel wordt in de film voorgesteld als een zombie en niet als een demon. Dat vond ik echt een misser.
Geplaatst op 25/11/2007 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 25/11/2007
Crew
Avatar Surya
13263
Ik ben benieuwd naar de film, maar ik ben nogal sceptisch. We zien wel nog :)
Geplaatst op 26/11/2007 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 26/11/2007
Crew
Avatar fluiten
7767
Ik lees zowat overal dat het 3D effect de film toch nog het bekijken waard maakt. Voorts nog niet echt veel positiefs mogen lezen. :(
Geplaatst op 26/11/2007 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 26/11/2007
Avatar GoldWes
54
Ik heb em paar maand gezien gehad. Het verhaal viel wat tegen vond ik
(en zonder 3D hebt ge alleen maar het verhaal om mee verder te gaan)

Ik heb em in 3D gezien en het is idd de moeite waard. Ge ziet echt ongeloofelijk scherp (zelfs objecten die kilometers ver staan). De film is ook gemaakt om in 3D te zien (neem nu in het begin waar de camera vanuit de hal superver uitzoomt door een boom heen tot een grot of iets waar grendel zit .. dat was echt genieten in 3D)
En het is ook niet zo dat er objecten naar u toe vliegen ofzo :p wat ik zelf eerst dacht... ze komen wel dichterbij en ik heb vaak genoeg zelf met mn hoofd ligge bukke en ontwijken van "whoooo".
Het is meer het effect dat gecreërd wordt zoals bij die wazige tekeningen waar als ge der lang genoeg naar kijkt ge een driedimensionaal object in ziet (heeft te maken met het feit dat u ogen niet kruislings kijken maar evenwijdig met elkaar) zo krijgt ge een soort van breed scherp beeld.

zodra deze met zo'n 3D bril in de winkel ligt koop ik em voor op de plasma-tv te zien hier, maar als dat ooit gaat gebeure is nog de vraag.
Geplaatst op 30/04/2008 Citeren
Avatar
GoldWes
Geplaatst op 30/04/2008
https://www.imdb.com/title/tt0442933/

Hier is in die 16 jaar vast hééééééééééél veel veranderd...

Niet in mijn kijkgedrag daarentegen: ik kijk nooit heldenfilms. (:-))
Geplaatst op 23/04/2024 Citeren
Avatar
mikedevos@posteo.net
Geplaatst op 23/04/2024