De bodem van de wereld - Delen 1-2-3

Avatar Pjotr.m
66
De bodem van de wereld Delen 1-2-3 Cyclus 1 1997-1998

Eigenlijk is dit een pracht van een reeks. Een pareltje dat lang in mijn stripkast sluimerde alvorens ik het recent ontdekte.
Het is een echt ‘diepgaand’ verhaal. In dit ‘science-fiction-epos’ vertelt veelschrijver Corbeyran het verhaal van de jonge Basiel M. die als automonteur wordt opgeleid om ooit als enige erfgenaam van de president Sjors Malo Nijn de leiding van het land over te nemen. Het land – of zo je wil de wereld – heeft een ramp overleefd waarbij de binnenstad werd afgescheiden van er een zeer diepe kloof. Dit diepe dal wordt de bodem van de wereld genoemd.
In het dal wonen oorlogszuchtige clans zoals de receptionisten, de krijgers en de nixen. In de bovenstad woont de schijnbaar gelukkige massa.
Juffrouw die werd uitgestuurd om Basiel op te pikken en mee te nemen naar de bovenwereld, landt met haar luchtschip op de bodem van de wereld. Na enige moeilijkheden slaagt Basiel er in het hart van de stad te bereiken. Hier is een revolutionaire raad achter de schermen aan het werk om de komst van Basiel en zijn overname van de macht voor te bereiden. Hoewel ook Theoduul, die Basiel zijn opleiding gaf op de bodem van de wereld, en mijnheer P, die Basiel helpt om zijn liefde te verklaren aan de secretaresse Sandra Carton, beide deel uitmaken van deze revolutionairen, blijft de raad slecht geïnformeerd en niet in staat de machtsovername uit te voeren. Ook het plan van de autoriteiten om de bodem van de wereld vol te storten met puin van een kalkgroeve kunnen ze met moeite tegenwerken via een geforceerde beurscrash. Er blijft dus genoeg stof over voor volgende verhalen…
En dus blijkt dat deze 3 albums enkel de eerste cyclus van deze boeiende reeks vormen. De 2e cyclus verscheen blijkbaar enkel in het frans in de serie “Le fond du monde”. Het zou mooi zijn mocht deze reeks ooit integraal uitgegeven worden in het Nederlands.
De tekeningen van Falque doen wat denken aan ‘De duistere steden’ van Schuiten. Compleet met vliegende tuigen en mooie architecturale gebouwen. De sfeer heeft ook wat weg van Taxandria. Het scenario is dan weer doorspekt met de nodige humor in woord en beeld. Zo zijn er de grappige woordtwisters. Verder voeren de ambtenaren Scully en Mulder van de magistraten een onderzoek en kom je te weten dat een man zonder ‘diploma’s’ gedoemd is zijn dagen in de wachtzaal in de bovenstad te slijten.
Spijtig dus dat het bij deze eerste cyclus is gebleven … of misschien toch goed… want nu kan je zelf het verhaal invullen. Tenzij je er de Franse versies bij neemt natuurlijk.
Le grand magasin
Le grand bateau
La grande terre
Pjotr. M 09-2022
Geplaatst op 20/09/2022 Citeren
Avatar
Pjotr.m
Geplaatst op 20/09/2022
Crew
Avatar $tripofiel
3318
Als ik deze reeks tegenkom bij het uit sorteren zal ik hen opzij leggen om te lezen!
Bedankt om deze nog even naar voor te brengen. ;-)
Geplaatst op 21/09/2022 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 21/09/2022
Crew
Avatar woelfie
4089
't is al lang geleden dat ik deze nog gelezen heb, dus ik herinner me er niet veel meer van, maar ik vond het toen wel goed getekend.
Nog altijd trouwens
Geplaatst op 21/09/2022 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 21/09/2022
Avatar Pjotr.m
66
Het doet soms een beetje aan 'Sneeuw' denken vind ik.
Geplaatst op 21/09/2022 Citeren
Avatar
Pjotr.m
Geplaatst op 21/09/2022
Crew
Avatar $tripofiel
3318
Sneeuw vond ik meer dan goed, benieuwd naar dit!
Geplaatst op 22/09/2022 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 22/09/2022
Avatar Striphens
439
Fantastisch verhaal!
Geplaatst op 13/06/2023 Citeren
Avatar
Striphens
Geplaatst op 13/06/2023